Het kleine leven, ingekleurd

Recensie van Het kleine leven, ingekleurd door Brigitte Audiens:
Tijdens de afgelopen lockdown, hebben Marly Hendricks (illustrator) en Nicolien Mizee (auteur) een origineel kleurboek ontworpen met de naam Het kleine leven, ingekleurd. Marly begon elke dag een illustratie te maken van de dingen die ze om haar heen zag. in haar mooie tuin in Frankrijk. Ze stuurde haar mooie tekeningen naar de in Haarlem wonende Nicolien. Nicolien bedacht er een tekst bij en zo ontstond er langzaam maar zeker een heus kleurboek met een bijpassend en vooral vermakelijk verhaal.

Het werd een divers verhaal tussen twee oude vriendinnen die elkaar uit het oog verloren waren voor een lange tijd. Het verhaal bevat de nodige humor, maar heeft ook wat aandoenlijke momenten en je leert direct wat bij over diverse planten.

De vriendinnen in het verhaal worden niet bij naam genoemd. Van de eerste dame is haar man Boudewijn  gestorven en zij erfde, als zijn weduwe, het huis en een spaarpotje waarmee ze nu verder kan leven. De andere dame woont in Frankrijk en was gehuwd met Frits. Hij heeft haar verlaten voor een jongere vrouw. Bovendien wil haar ex haar uit hun huis zetten, omdat het op zijn naam staat. Het huis heeft een prachtige tuin. En dat is natuurlijk juist de ideale omgeving voor de vriendinnen om elkaar na lange tijd terug te zien. Op de dag dat ze elkaar eindelijk weer in Frankrijk ontmoeten installeren ze zich tussen de prachtige bloemen en planten in de tuin.

Illustratie: Marly Hendricks

De cover geeft al een idee van het huis en de tuin met gedeeltelijk ingekleurde bloemen. Als je het boek opent, tref je op de linker-pagina telkens  een deel van het verhaal van de twee vriendinnen, die hun plannen smeden voor hun toekomst. Er worden veel details over bloemen en planten gegeven, waaruit blijkt dat Nicolien het nodige opzoekwerk verrichtte voor ze dit boek schreef.

Op de rechter-pagina’s in het boek zie je de mooie kleurplaten die Marly maakte. Dit zijn hoofdzakelijk illustraties van planten, kruiden en bloemen die in het verhaal voorkomen. Deze kun je dan naar eigen fantasie volledig inkleuren. Hierdoor kom je bijna als vanzelf tot rust. Je geest dwaalt af wanneer je geconsenteerd gaat kleuren. Persoonlijk vind ik dit een heel leuke vrijetijdsbesteding, waar ik echt mijn rust bij kan pakken.

De bladzijden zijn gemaakt van stevig papier, zodat het niet doordrukt als je ze inkleurt. Daardoor kun je gebruik maken van kleurpotloden of viltstiften. Het kleine leven, ingekleurd is de ideale mix van verhaal en kleurboek en dus een ideaal tijdverdrijf bij slecht weer. Zeker een aanrader op die momenten dat je behoefte hebt aan wat tijd voor jezelf.

Ondanks dat dit boek is getekend en geschreven op het ogenblik dat Marly Hendricks en Nicolien Mizee gescheiden werden door een grote afstand, sluiten het verhaal en de kleurplaten erg goed op elkaar aan. Ze vormen samen een prachtig geheel.

Voor iedere natuurliefhebber, kleurfanaat, lezer en iedereen die wel wat ontspanning kan gebruiken kan ik dit prachtige boek van harte aanraden.
★★★★
Titel: Het kleine leven, ingekleurd | Auteur: Nicolien Mizee | Illustrator: Marly Hendricks | Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar | Categorie: Lifestyle, Kleurboeken | Verkrijgbaar als: paperback | 64 pagina’s | ISBN13: 9789038809809 | Verkrijgbaar sinds: 20-10-2020 | Recensente: Brigitte Audiens | Datum recensie: 14-11-2020 | Prijs: €15,00 | Bestellen