Ve(e)rkracht

Recensie Ve(e)rkracht door Lore van Dun:
Ve(e)rkracht is het verhaal van Lore Baeten. Ze werd verkracht. In mei 2019 kwam ze voor het eerst met haar verhaal naar buiten en door de vele reacties besloot ze om haar verhaal te blijven vertellen om mensen een hart onder de riem te steken. Ze heeft een boek geschreven voor iedereen die met verkrachting te maken heeft gehad. Hoe ga je ermee om, hoe kun je het loslaten, maar vooral hoe verwerk je dit? Hoe ga je van verkracht naar veerkracht.

Ve(e)rkracht is opgebouwd uit allemaal verschillende hoofdstukken binnen een bepaald thema. Zo komen alle verschillende gevoelens, maar ook praktische dingen aan bod. Ze begint met taboe, maar gaat daarna verder met dingen zoals stilte, aangifte, verdriet, machteloos,….

Ieder hoofdstuk begint ze met een gedicht met een prachtige illustratie erbij. Het gedicht geeft al weer wat er in dit hoofdstuk aan bod komt. Na het gedicht vertelt ze haar eigen ervaringen binnen dit thema. Hoe heeft ze dit ervaren, hoe heeft het haar geholpen of hoe gaat ze hiermee om? Daarna komen er wat tips aan bod. Hoe kun je dit thema verwerken, dit is ook een belangrijk stuk voor de omgeving. Hoe kun je als omgeving helpen.

Je merkt doorheen het verhaal dat er een bepaalde manier van verwerking zit. In het begin zijn de emoties heel rauw en is ze nog heel gekwetst en weet ze niet wat haar overkomen is. Doorheen de thema’s merk je dat ze verder staat in haar verwerking en ook beter weet hoe ze hiermee om moet gaan. Ze heeft de thema’s voor zichzelf in zo’n volgorde gezet dat ze verder weg in de verwerking voorkomen. Je merkt ook tegen het einde dat ze ondanks alles wat ze heeft meegemaakt, er vol voor wil gaan. Eerst ging ze vluchten voor haar gevoelens, maar op dit moment heeft ze een vriend en beseft ze heel erg ‘hoe het ook kan’.

Ve(e)rkracht is een goede gids om te zien hoe anderen zijn omgegaan met verkrachting en hoe je dit voor jezelf kunt verwerken. Voor de omgeving geeft het ook handige tips van hoe je ermee om kunt gaan en hoe je kunt helpen.
★★★★
Titel: Ve(e)rkracht | Auteur: Lore Baeten | Willems uitgevers | Categorie: non-fictie | Verkrijgbaar als: paperback | 136 pagina’s | ISBN13: 9789492419873 | Verkrijgbaar sinds: 08-10-2020 | Recensent: Lore van Dun | Datum recensie: 17-11-2020  | Prijs: €20.00 | Bestellen