De allereerste kerstnacht

Recensie De allereerste kerstnacht door Sandra Hutchison:

Dit prentenboek is het werk van auteur en illustrator Michel de Boer. Hij werd bekend met zijn boeken over Opa Knoest en heeft inmiddels alweer een tijdje zijn eigen uitgeverij, genaamd Buddy Books.

Voor dit kleurrijke prentenboek heeft Michel de Boer het kerstverhaal rondom de geboorte van Jezus in een nieuw jasje gestoken. In zijn versie over Jozef en Maria heeft hij gekozen voor kinderlijke eenvoud, maar daarbij wist hij wel zoveel mogelijk uit de basis van het originele verhaal intact te houden. Michel de Boer heeft er opvallend genoeg voor gekozen om de tekst in dit boek niet op rijm te zetten. Iets wat hij in het boek De Tijdmachien bijvoorbeeld wel deed. Misschien vanwege het religieuze onderwerp in dit boek.

Wat overblijft, is een aangenaam verhaal rondom het ontstaan ven Kerstmis. Het boek is ideaal als voorleesverhaal voor kinderen vanaf een jaar of vier. Een fijn boek om in de decembermaand aan je kind(eren) thuis voor te lezen en een aanrader voor scholen en kerken. Het hele boek straalt, dankzij de vele illustraties, enthousiasme en vrolijkheid uit. De personages hebben voortdurend een glimlach op hun gezicht en de pagina’s kregen allemaal een opvallend felle kleur.

In dit kerstverhaal De allereerste kerstnacht maken kleuters op een vermakelijke manier kennis met baby Jezus en zijn ouders Jozef en Maria. Ook de drie wijzen en een paar nieuwsgierige herders worden in deze variant van het kerstverhaal niet vergeten. Op deze manier krijgen jonge kinderen op een leuke manier een duidelijk antwoord op de vraag waarom we eigenlijk elk jaar op dezelfde dag kerst vieren. Aanrader voor de komende kerstdagen.
★★★★★
Titel: De allereerste kerstnacht | Auteur en illustrator: Michel de Boer | Uitgeverij: Buddy Books | Categorie: jeugdboeken | Leeftijd: 4-6 jaar | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789087820527 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 19-11-2020 | Prijs: €7.99 | Bestellen