Het huis in je hoofd

Recensie Het huis in je hoofd door Sandra Hutchison:
Wat doet Alzheimer met het huis?

Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, veel mensen krijgen er dan ook direct of indirect mee te maken. Toen de moeder van auteur Susan Willemsen Alzheimer kreeg, waren haar eigen kinderen nog vrij jong (10, 8 en 6 jaar). Ze kwam daardoor op het idee om een boekje te maken dat in begrijpelijke taal uitlegt wat Alzheimer met iemand doet. Het boekje geeft antwoord op de belangrijkste vragen. Waarom die persoon soms anders reageert dan je zou verwachten bijvoorbeeld. Ze kreeg voor het maken van dit nuttige boekje onder andere hulp van haar collega’s van de afdeling Medische psychologie.

Susan Willemsen blijkt over een rijke fantasie te beschikken. Om de sturende werking van de hersenen op een eenvoudige manier uit te kunnen leggen bracht ze in het boekje het personage Stuur tot leven. Stuur leeft in de hersenen en heeft een belangrijke taak. Wat precies en waar het dan bij Alzheimer misgaat, legt Stuur de jonge lezers haarfijn uit.

De illustraties in het boek zijn het werk van Judith Gerrits. Deze vrolijk ogende illustraties vullen de teksten goed aan en tonen wat er precies in het lichaam gebeurt bij iemand met Alzheimer.

Het huis in je hoofd is een prettig boekje dat ieder (jong) gezin dat van dichtbij te maken krijgt met Alzheimer, steun kan bieden. Het (samen) lezen van dit boek kan de drempel om erover te praten voor een groot deel wegnemen. Het zorgt er op een ontspannen manier voor dat kinderen inzicht krijgen in wat er aan de hand is met (bijvoorbeeld) hun oma of opa. Hierdoor zullen ze meer begrip op kunnen brengen voor de toch moeilijke situatie en het kan de eventuele aanwezige schaamte of angst verkleinen. Het boek is zeker ook een aanrader voor ziekenhuizen en scholen.

★★★★
Titel: Het huis in je hoofd | Subtitel: Wat doet Alzheimer met het huis? | Leesfragment | Auteur: Susan Willems | Illustrator: Judith Gerrits | Uitgeverij: | Categorie: jeugdboeken | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789082940602 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 20-11-2020 | Prijs: €14.50 | Bestellen