De schaduwmot

Recensie De schaduwmot door Chantal Hutchison:
Een klok van sterren – Deel 1

De schaduwmot is het eerste deel in de serie Een klok met sterren waarin we kennis maken met twee zussen die onverwachts in een magische wereld terechtkomen.

Zoals ze wel vaker doen, gaan ze met hun oma naar huize Haberdash. Vroeger een voornaam landgoed, nu niet meer dan een theesalon. Wanneer Marie haar oudere zus irriteert, kiest Imogen ervoor om boos naar buiten te lopen. Als ze buiten dezelfde mot ziet vliegen die eerder haar aandacht had getrokken, besluit ze om de mot te volgen, de tuinen van Haberdash in. Na een tijdje komt ze voor een boom tot stilstand. Een ongewone boom, deze boom heeft namelijk een deur.
Zonder over de gevolgen na te denken opent ze de deur, waar een indrukwekkende wereld op haar wacht. Dan komt ze tot de ontdekking dat haar jongere zus haar is gevolgd. Wanneer ze weer terug willen keren naar hun oma, merken ze dat de deur niet meer opengaat En de mot? Die is verdwenen.

Hier begint de reis van Imogen en Marie pas echt. Een reis waarbij ze verschillende mensen ontmoeten. De een wat behulpzamer dan de ander. Maar ze moeten ook uitkijken voor de monsters die in deze wereld leven, de Skret. Monsters die vooral ’s nachts angstaanjagend en gevaarlijk zijn. Met de hulp van onder andere de verwende prins Miro en Lofkinye proberen ze de weg naar huis terug te vinden. Maar gaat ze dat lukken?

De schaduwmot is een fantastisch jeugdboek. Het verhaal zit waanzinnig goed in elkaar. De hoofdstukken zijn niet heel lang, waardoor het boek ook voor de jongere lezers prettig leest. Zo blijf je makkelijker bij het verhaal en hoef je niet midden in een hoofdstuk te stoppen met lezen, ook al had ik geen moment de behoefte om te stoppen met lezen. De schaduwmot bevat een geweldige combinatie van spanning en magie. Dit boek met een heerlijke wereld om over te lezen blijft je lang bij.

De illustraties die door Chris Riddell in het boek verwerkt zijn, zijn een fijne toevoeging aan het verhaal. De eerste pagina’s bevatten al portretten van de belangrijkste personages uit het boek. Hierdoor krijg je het idee hoe de schrijfster deze personages voor ogen had en heb je direct een goed beeld van hen. Telkens na een aantal hoofdstukken tref je ook een illustratie aan die de situatie weergeeft die je op dat moment aan het lezen bent.

Ik vond het jammer toen ik De schaduwmot uit had. Gelukkig kan ik weer verder lezen over de avonturen van de zussen, zodra het volgende deel uitkomt.

De schaduwmot is hét boek om op je ‘nog te lezen lijst’ te zetten, ongeacht of je jong of oud bent. Ik waardeer dit boek dan ook met vijf sterren.
★★★★★

Titel: De schaduwmot | Serie: Een klok van sterren | Leesfragment | Auteur: Francesca Gibbons | Illustraties: Chris Riddell | Uitgeverij HarperCollins | Categorie: jeugdboeken | Verkrijgbaar als: hardcover en e-book | 400 pagina’s | ISBN13: 9789402706666 | Verkrijgbaar sinds: 22-09-2020 | Recensent: Chantal Hutchison | Datum recensie: 29-11-2020 | Prijs: €17.99, e-book €7.99 | Bestellen