Zwarte tranen

Recensie Zwarte tranen door Hannie van Grol:
Hoe kan je leven in een hel veranderen?

Zwarte tranen is het debuut van Von Kumbruck, een Belgische auteur afkomstig uit Beringen. Het tweede deel is al aangekondigd voor het einde van 2021. Maar eerst wordt nog Moord op Sardinië verwacht.

Hoofdpersoon Valentina, 19 jaar oud, geniet van het leven samen met haar hartsvriendin Claire. Dan wordt ze verliefd op Robert, een op het eerste gezicht charmante man. Daar komt snel verandering is, als ze zwanger blijkt te zijn. Roberts moeder, Lucette, voert haar duivelse plan uit om de eer van haar zoon te redden. Roberts vader, Jacques, lijkt in eerste instantie de reddende engel te zijn, maar dan blijkt dat hij een verknipte persoonlijkheid is, een psychopaat van het zuiverste soort. Haar leven wordt een rollercoaster van gruwelijkheden, van vernederingen en mishandelingen. Ze ontdekt dat Jacques de leider is van het geheime genootschap Oculi Sextus, het zesde oog.

De meest gruwelijke scènes spelen zich af. Valentina blijkt terecht te zijn gekomen in een groep waar vrouwen misbruikt worden en soms verkocht aan vermogende mannen die al evenmin een geweten hebben. Het boek staat vol met afgrijselijke praktijken, waarvan je niet voor mogelijk houdt dat mensen zulke beesten kunnen zijn. Het is geen boek voor de gevoelige lezer.

De schrijfstijl van Von Kumbruck is heel verschillend. Soms heb je het idee niet te kunnen wachten met lezen, omdat het nagelbijtend spannend is. Dan weer word je vergast op een romantische scène die zo lieflijk beschreven wordt dat je het gevoel hebt in een ander verhaal beland te zijn. En af en toe staan er filosofische bespiegelingen tussendoor, zelfs van iemand die zich zwaar gewond in gevangenschap bevindt. Wat erg ongeloofwaardig aandoet, zijn de monologen van de mishandelde personen die erg uitgebreid zijn en vol schuttingtaal zitten. Je verwacht niet dat mensen die zo gewond zijn, nog tot zulke uitspraken in staat zijn.

Het taalgebruik is bombastisch, net als de beeldspraak die regelmatig echt over de top is. Het verhaal voelt onwaarachtig aan. De uitdrukking Less is more is echt op dit boek van toepassing. Zwarte tranen is een debuut, maar het lijkt erop dat de auteur zo veel mogelijk verschillende stijlen, woorden en afschuwelijke middeleeuwse martelpraktijken ten tonele heeft willen voeren. Als hij zich beperkt had tot één stijl, tot minder opgeklopt taalgebruik, tot eenvoudigere metaforen, dan had het boek meer indruk gemaakt. Want dat hij kan schrijven, dat is duidelijk na het lezen van dit boek. Hopelijk heeft het tweede deel meer eenvoud in het verhaal, waardoor het aantrekkelijker wordt om je in te verdiepen. En dan wordt hopelijk ook duidelijk hoe de ware toedracht verdergaat. Want het open einde leidt tot een onbevredigd gevoel.
★★
Titel: Zwarte tranen | Auteur: B. von Kumbruck | Uitgeverij: Monniken lab | Categorie: thrillers | Verkrijgbaar als paperback | 287 pagina’s | ISBN13: 9789464073706 | Verkrijgbaar sinds: juli 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 29-11-2020 | Prijs: € 19,95 | Bestellen