Littekens

Recensie Littekens door Antoinette van Steeg:
Milena Tzankova is van oorsprong een Bulgaarse en woont vanaf begin jaren negentig in Nederland. In haar dagelijkse leven is ze kunstenares, wat de kleurige cover van het boek direct verklaart. Eerder verscheen van haar het boek Leven onder de rode ster.

Littekens vertelt het verhaal van Rada die in Bulgarije graag kunstenares wil worden. Het strenge regime zorgt ervoor dat dit met horten en stoten gaat. Maar Rada wil koste wat het kost haar werk aan de mensen tonen, zelfs als het regime nog strenger wordt. Ondertussen heeft ze de Nederlandse Alex ontmoet op wie ze verliefd is geraakt. Hij ondersteunt haar waar hij kan, maar het westen is voor het strenge Bulgarije niet makkelijk te bereiken. Alex komt over naar Bulgarije en ontmoet zo haar familie en vrienden. De hoop is dat ze naar Nederland kan komen, wat uiteindelijk lukt. De twee trouwen en Rada leert een heel nieuw leven kennen in het vrije Nederland.

Na veel gewenning leert ze steeds meer mensen kennen en lukt het haar om naam te krijgen in de Nederlandse kunstwereld als ze Saskia ontmoet. Zij weet haar in de kunstwereld te introduceren.

Langzaamaan integreert het leven van Rada in Nederland en vindt ze haar eigen plek samen met haar man Alex. Haar familie en vrienden ziet ze af en toe als ze naar Bulgarije gaat of als ze in Nederland op bezoek komen. Naar Bulgarije moet ze, wanneer de gezondheid van haar vader achteruitgaat, op een gegeven moment vaker heen dan ze zou willen.

Tzankova is een auteur die vanuit haar eigen ervaring dit boek heeft kunnen schrijven. Ze weet goed de sfeer te scheppen hoe het leven in Bulgarije er destijds aan toe ging. Schrijnend en pijnlijk om te lezen hoe streng de bevolking onder dit regime moest leven. Haar leven in Nederland is de andere kant van de medaille. Hier zijn geen strenge regels en controles en ze ontdekt hoe vrij het leven hier is, ondanks een aantal tegenslagen.

Littekens is een boek waar ik wel even in moest komen. De schrijfstijl is niet echt lastig, maar ik had niet direct het gevoel dat ik in het verhaal kwam. Naarmate het verhaal vorderde en ik meer de richting van het boek doorkreeg, heb ik het verhaal meer beleefd. Tzankova laat de lezer ervaren hoe groot de verschillen zijn tussen Nederland en Bulgarije en dat een positieve houding en doorzettingsvermogen de mens ver kan brengen.

Voor mij was dit boek een interessant geschreven verhaal over hoe het in de jaren negentig was. De auteur laat de lezer voelen en ervaren welke consequenties het had voor de Bulgaarse bevolking, maar ook hoe anders het leven in Nederland was. Een leuk detail aan het boek vind ik de kleurrijke tekeningen ter afsluiting van het boek. Het laat zien hoe artistiek Tzankova is en hoe mooi ze met kleuren werkt. Ik geef Littekens graag 3 sterren.
★★★
Titel: Littekens | Leesfragment | Auteur: Milena Tzankova | Uitgeverij Elikser | Categorie: romans | Verkrijgbaar als paperback | 385 pagina’s | ISBN13: 9789463652735 | Verkrijgbaar sinds: 14-10-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 03-12-2020 | Prijs: € 22.50 | Bestellen