Wacht maar af

Recensie Wacht maar af door Sandra Hutchison:
Wie kun je nog vertrouwen als je geheugen je in de steek laat?

Franka heeft het goed voor elkaar in het leven. Ze heeft samen met haar beste vriendinnen een eigen zaak opgebouwd en met succes. Ze heeft een goede band met haar moeder en een aangename relatie met een jongere man. Daarnaast heeft ze nog altijd een goed contact met haar ex en zijn nieuwe vriendin.

Alles verandert echter wanneer Franka een hersenbloeding krijgt. Het duurt een tijd voordat haar volledige bewustzijn weer terug is gekeerd en dan nog twijfelt ze sterk aan haar eigen waarneming en gelooft ze niet alles wat men haar vertelt. Zijn haar twijfels terecht of valt haar verwarring toch volledig aan de hersenbloeding te wijten?

Auteur Loes den Hollander kreeg in 2018 zelf een hersenbloeding. Gelukkig ligt dit inmiddels weer ver achter haar, maar dat ging wel met een lange herstelperiode gepaard. Het bijzondere aan dit boek is dat Loes den Hollander haar eigen ervaringen rondom haar hersenaneurysma heeft verwerkt in dit fictieve verhaal. Dit gegeven maakt deze thriller extra bijzonder.

Loes den Hollander heeft al heel wat thrillers op haar naam staan. Haar vele jaren schrijfervaring zorgt ervoor dat haar boeken prettig leesbaar zijn. Dat is ook het geval met haar nieuwste boek Wacht maar af. Het verhaal voelt in de eerste helft wel meer aan als een drama in plaats van een spannende thriller. Loes den Hollander neemt de tijd om het geheel goed op te bouwen. In het tweede gedeelte wordt de geduldige lezer getrakteerd op de lang verwachte spannende momenten. Dan wordt het, zowel voor het personage Franka als voor de lezer, langzaamaan duidelijk wat er werkelijk aan de hand is.

Het verhaal is over het algemeen flink over de top, wat ik in dit genre wel kan waarderen. Het is lekker spannend, maar het wordt nooit echt eng. Vooral omdat het om zo’n bizarre situatie gaat dat je je niet voor kunt stellen dat het werkelijk zou kunnen gebeuren. Hoewel het einde van het verhaal zich grotendeels wel laat raden, is dat in dit geval niet storend. Want ook het hoofdpersonage heeft al snel haar vermoedens, waardoor je als lezer automatisch met haar mee gaat leven. En als de twijfel zo nu en dan toch weer even toeslaat bij Franka, ga je daar als lezer waarschijnlijk gewoon in mee. Terecht? Misschien!

Loes den Hollander weet de lezer te entertainen met Wacht maar af. Je wordt met dit boek verwent met een paar aangename uurtjes leesvermaak. Deze thriller is dan ook zeker een aanrader voor elke liefhebber van dit genre.

★★★★
Titel: Wacht maar af | Leesfragment | Auteur: Loes den Hollander | Uitgeverij De Crime Compagnie | Categorie: psychologische thrillers | Verkrijgbaar als: hardcover, paperback, e-book, luisterboek | 300 pagina’s | ISBN13: 9789461094711 | Verkrijgbaar sinds: 13-11-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 04-12-2020 | Prijs: €19.95, luisterboek €11.99 en e-book €7.99 | Bestellen