De vondeling

Recensie De vondeling door Antoinette van Steeg:
De vondeling is het eerste boek van Stacey Halls dat in het Nederlands verschijnt. Het vertelt het verhaal over de klassenverschillen in de achttiende eeuw en welke invloed dit heeft op de levens van de arme Bess Bright en rijke Alexandra Callard.

Bess is een jonge vrouw die na een tweede ontmoeting zwanger raakt van een man. Ze krijgt een dochter die ze kort na de geboorte afstaat aan het Foundling Hospital. Ze wil Clara na een paar jaar weer ophalen als haar situatie beter is. Na zes jaar is het zover en Bess wil haar dochter weer in haar armen sluiten. Helaas blijkt Clara al een dag nadat Bess haar gebracht heeft, te zijn opgehaald door een vrouw die zich als Bess heeft voorgedaan.

Na een korte zoektocht ontdekt Bess waar haar dochter is en lukt het haar om als kindermeisje voor haar dochter te zorgen. Alexandra is een weduwvrouw met een verleden en heeft zelf nooit echt kinderen gewild. Wanneer haar dochter Charlotte, geboren als Clare, verdwijnt samen met Bess, blijkt dat vertrouwen, familierelaties, vriendschap en onvoorwaardelijke liefde de ingrediënten zijn voor een mooi geschreven historische roman. Bij wie zal Clare alias Charlotte uiteindelijk kunnen en willen opgroeien? Hoe zullen Bess en Alexandra op elkaar reageren als blijkt dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan gedacht? Naast deze drie personages is er ook een belangrijke rol weggelegd in het verhaal voor Lyle, dokter Mead, Ned de broer van Bess en Keziah.

In vier delen lezen we het leven vanuit Bess en Alexandra. Hierdoor krijgt de lezer een aardig goed beeld van de vrouwen, hun keuzes en leefomgeving. Het verschil tussen arm en rijk weet Halls goed te schetsen en het eind is mooi afgerond. De vondeling kent geen moeilijke schrijfstijl en leest lekker vlot weg. Daarnaast komt de sfeerschepping van die tijd aardig goed tot zijn recht. Het verhaal zelf is niet uniek en kent weinig verrassingen. Het leest lekker weg onder een fleecedekentje op de bank.

Stacey Halls heeft met De vondeling een boek geschreven over hoe het vroeger ging met kinderen die in een tehuis terechtkwamen. Echter, ik vond de titel enigszins misleidend, omdat Clare niet als vondeling werd neergelegd, maar door haar moeder werd gebracht om uiteindelijk weer opgehaald te worden. Ik had daarom ook een ander verhaal verwacht dan ik nu gelezen heb. Bess had zelfs bewijs meegekregen dat Clare haar dochter was.

De vondeling was voor mij een boek dat ik leuk vond om te lezen voor tussendoor. Het was voor mij geen hoogvlieger en mijn verwachtingen lagen wat betreft de uitwerking van het verhaal wat hoger. Toch heb ik zeker een paar heerlijke leesuurtjes gehad door de vlotte schrijfstijl en de afwisseling in de delen geschreven vanuit Bess en Alexandra.

Ik ben benieuwd waar Halls de volgende keer over zal schrijven. Haar schrijfstijl leest vlot en prettig en ik wil in de toekomst zeker nog een boek van haar lezen. Historische romans is een genre dat ik graag lees en ik hoop dat ze dan weer in dit genre een boek zal uitbrengen. De vondeling geef ik graag 3.5 sterren.
★★★
Titel: De vondeling | Leesfragment | Auteur: Stacey Halls | Uitgeverij: The House of Books | Categorie: historische romans | Verkrijgbaar als: paperback, luisterboek en e-book | 320 pagina’s | ISBN13: 9789044360578 | Verkrijgbaar sinds: 20-10-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 04-12-2020 | Prijs: € 23.99, e-book € 11.99 en luisterboek €6.99| Bestellen