Een Schone Dood

Recensie Een Schone Dood door Antoinette van Steeg:
Als het niet absurd is dan leef je niet

Adriaan Verheul debuteert met het boek Een Schone Dood dat hij in eerste instantie in het Engels uitbracht met de titel A Clean Death. Hij heeft het boek zelf naar het Nederlands vertaald en is inmiddels met zijn tweede boek in het Engels bezig. Voordat Verheul begon te schrijven, heeft hij internationaal voor de VN en de Wereldbank gewerkt. Hij is onder andere in Soedan en Congo geweest. Zijn werkervaring heeft hij deels gebruikt voor dit verhaal.

In Een Schone Dood lezen we het verhaal van drie totaal verschillende mannen. De een is de jonge Nederlandse bankier Olivier, de ander een werkloze Amerikaanse wapenfanaat en de laatste een plaatselijke rebellenleider. Het verhaal begint wanneer Olivier zijn overleden vader in het buitenland ergens in een jungle moet ophalen. Er is nog weinig bekend over de doodsoorzaak bij de familie en de achtergrond van zijn dood. Wanneer hij aankomt in de Stad aan het Water, merkt hij gelijk de vreemde gang van zaken. Hij dient direct geld neer te leggen, terwijl de GAPI, waar zijn vader voor werkte, alle kosten op zich neemt.

Al snel daarna maken we kennis met de rebellenleider Kerstmis die de leiding heeft over de gemeenschap waar men wapens niet schuwt en het bos voor hen een belangrijk gegeven is. Maar weet Kerstmis meer over de moord op de vader van Olivier?

Als de Amerikaanse Davey ook afreist naar de Stad aan het Water, komen de drie mannen met elkaar in contact. Langzaamaan wordt de reden van de moord op de vader van Olivier ontrafeld, waarbij de auteur de lezer meeneemt naar zo’n twee jaar voor de moord. Johan, de vader van Olivier was hier om een ontwapeningsprogramma uit te voeren, waarbij hij de rebellenleider Kerstmis heeft benaderd.

De drie mannen hebben alle drie zo hun geheimen en overtuigingen, wat resulteert in een goed uitgewerkt verhaal waarbij de lezer steeds geprikkeld wordt om verder te lezen om de waarheid te ontrafelen. Ook leren we Johan goed kennen en ontdekken we wat er voorafgaand aan zijn dood gebeurd is.

Een Schone Dood is een boek dat direct goed begint. De personages worden goed geïntroduceerd waardoor het verhaal leeft. Ik vond het persoonlijk meer een boek voor mannen door de verhaallijn en gebeurtenissen, maar ik heb zeker een paar heerlijke leesuurtjes gehad. De auteur schrijft met een snelle en vlotte pen, waardoor het boek blijft uitnodigen om door te lezen. Ik wilde gewoon weten hoe het zou aflopen.

Verheul heeft het boek opgedeeld in vier delen die gezamenlijk 47 hoofdstukken kennen. Vooral door de verdeling van het boek in de vier delen zorgt dit voor een goede verhaallijn. Het boek is een roman, maar kent zeker ook een psychologisch deel. Je wilt de mannen beter leren kennen en hun keuzes en gedachtegang begrijpen.

Inmiddels is de auteur alweer in de pen geklommen. Ik ben benieuwd of dit boek ook naar het Nederlands wordt vertaald. Een schone dood is in ieder geval een goed debuut van Verheul. Hij laat zien dat hij verhaallijnen stap voor stap tot een sterke climax weet uit te werken.
★★★
Titel: Een Schone Dood | Originele titel: A Clean Death | Subtitel: Als het niet absurd is, dan leef je niet | Auteur: Adriaan Verheul | Uitgeverij: Independently Published | Categorie: romans | Verkrijgbaar als paperback | 275 pagina’s | ISBN13: 9789666800706 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 05-12-2020 | Prijs: € 16.97 | Bestellen