Hoe maak je een vogel

Recensie Hoe maak je een vogel door Dayenne Wamsteeker:
Hoe maak je een vogel? Waar begin je? Veren en botten, schelpen en stenen kunnen allemaal onderdeel zijn van jouw fantastische vliegende vogel. In dit prachtig vormgegeven prentenboek word je aangemoedigd je eigen vogel te maken.

Hoe maak je een vogel? is geschreven door auteur Meg McKinlay. Meg McKinlay is een Australische auteur van kinderboeken en ze is daarnaast dichter. Ze heeft al heel wat prentenboeken gemaakt, maar dit is het eerste boek dat in Nederland verschijnt. De kunst van het dichten en van het schrijven zijn door McKinlay in dit prentenboek gecombineerd. Het verhaal is poëtisch geschreven en draagt een soort kalmte en rust over. Het is magisch. Deze poëtische tekst is misschien niet voor iedereen aansprekend, want het is wat zweverig en deze stijl moet je bevallen, maar voor een liefhebber is het genieten.

De illustraties zijn van de hand van Matt Ottley. Hij heeft grote prenten gemaakt, die elk een schilderijtje vormen. Het zijn aansprekende platen, die rust uitstralen en passen bij dit poëtische en fantasierijke verhaal. Prachtige luchten, zonsondergangen, het strand en kleurrijke vogels. De mooie illustraties maken dit prentenboek zeer aantrekkelijk om door te bladeren en de tekeningen aandachtig te bekijken.

Dit boek stimuleert de fantasie en verbeelding van jonge kinderen. Want hoe maak je een vogel? Neem de tijd en begin bij het begin. Hetzelfde geldt voor dit boek, neem de tijd om het te lezen en de illustraties uitgebreid te bewonderen. Met name het kleurgebruik is fantastisch uitgevoerd door Matt Ottley.

Het boek is geschikt voor kinderen tussen de 4 en 6 jaar, waarbij ze hun fantasie kunnen laten lopen. Een hoogtepunt in dit boek zijn de schilderachtige prenten die een plaatje op zich zijn. Ik waardeer dit boek met 3 sterren.
★★★
Titel: Hoe maak je een vogel | Leesfragment | Auteur: Meg McKinlay | Illustraties: Matt Ottley | Uitgeverij: Davidsfonds-Infodok | Categorie: prentenboeken | Leeftijd: 4 plus | Verkrijgbaar als hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789002270857 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 06-12-2020 | Prijs: €16.99 | Bestellen