De brief

Recensie De brief door Antoinette van Steeg:
Katryn Hughes brengt met De brief inmiddels haar derde boek op de markt in Nederland. Eerder verschenen de titels De sleutel en Het geheim, die ik beide met veel plezier las. Ik was dan ook nieuwsgierig naar het nieuwste boek.

Net zoals in haar voorgaande boeken kent ook dit boek twee tijdslijnen. Het een speelt zich af in 1973 en het andere deel in 1939, net voor de oorlog op uitbreken staat. De proloog en epiloog spelen zich als enige twee hoofdstukken in het heden af.

Chrissie is de enige dochter van een huisarts en vroedvrouw. Ze helpt in de praktijk en kent een strenge opvoeding. Wanneer ze Billy ontmoet, weet ze dat dit de liefde van haar leven is. Haar vader vindt Billy maar niks en laat dit aan alles blijken. Dan ontdekt Chrissie dat ze zwanger is en Billy schrikt van het nieuws. Wanneer hij haar een dag later wil vertellen hoe blij hij is, ook al moet hij waarschijnlijk binnenkort vechten in de oorlog, blijkt Chrissie weg te zijn. Haar ouders hebben haar naar een tante gestuurd om daar haar kind te baren bij de nonnen als het zover is. Haar vader heeft haar letterlijk verbannen en wanneer er iets ernstigs gebeurt, vertelt hij dit niet aan Chrissie.

Tina is getrouwd met de gewelddadige Rick. Ook zij blijkt zwanger te zijn en nadat ze een tijdje bij hem is weggegaan, gaat ze toch terug. Tijdens haar werk in een kringloopwinkel vindt ze een ongeopende brief in een oude jas. Het is een brief van Billy aan Chrissie. Ze wil de geschiedenis ontdekken van deze mensen, maar lukt haar dit naast haar gewelddadige relatie?

De brief wordt afwisselend vanuit het heden en verleden verteld. Hierdoor evolueren de personages in de beide tijdlijnen goed. De sfeerschepping van die tijd komt goed tot zijn recht en ik had zowel met Chrissie als Tina te doen. Hughes schrijft met een makkelijke pen en is nergens in het verhaal lastig te volgen. Dit komt mede door de twee tijdlijnen.

Toch is De brief wat mij betreft niet haar beste boek van de drie in Nederland uitgekomen boeken. Het verhaal is te voorspellend en de bijzaken en andere personages zijn te zwak om het verhaal de perfecte balans te geven. Bij haar andere twee boeken voelde ik meer emotie, terwijl dit boek best pittige thema’s kent. Zo komt lichamelijke en mentale mishandeling aan bod, maar ook hoop, liefde en doorzettingsvermogen. De gebeurtenissen naast deze thema’s zijn vaak te vlot uitgewerkt, waardoor het boek weinig verrassingen kent. Op het eind probeert ze nog met een wending in het verhaal te komen, maar die kwam voor mij te laat.

Ik vind dat De brief wel tot nadenken stemt over hoe kwetsbaar vrouwen destijds waren en hoe lastig het was eigen keuzes te maken. Beide vrouwen moesten zich schikken in de gebeurtenissen van hun leven, maar beide kozen ervoor om door te zetten en er het beste van te maken.

Ondanks dat ik dit boek niet zo sterk als haar vorige boeken vind, ben ik wel fan van Hughes. Ik houd van boeken met twee verhaallijnen en Hughes weet dit goed uit te werken. Haar schrijfstijl is lekker vlot en kent een goede opbouw. Ik kijk zeker uit naar haar volgende boek en het thema dat ze heeft bedacht.
★★★
Titel: De brief | Leesfragment | Auteur: Katryn Hughes | Uitgeverij The House of Books | Categorie: historische romans | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 432 pagina’s | ISBN13: 9789044355086 | Verkrijgbaar sinds: 10-11-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 07-12-2020 | Prijs: € 22.99 en e-book € 9.99 | Bestellen