Voor als ik er niet meer ben

Recensie Voor als ik er niet meer ben door Hannie van Grol:
Ontroerend verhaal van een terminale vrouw

Op 38-jarige leeftijd krijgt Sylvia te horen dat ze borstkanker heeft. Haar man Paul, dierenarts, steunt haar zoveel mogelijk, maar het wordt een zware tijd, ook voor hun twee kinderen, Megan en Jude. Als blijkt dat Sylvia geen uitzicht meer heeft op genezing, schrijft ze als ze in het hospice is, een handleiding voor haar man om hem aan te geven hoe hij de twee kinderen moet benaderen en waar hij speciaal aandacht aan moet schenken. Ook schrijft ze een paar brieven: voor haar zus Tess, haar moeder die haar en haar zus al vroeg in de steek liet en voor haar kinderen die ze op 18-jarige leeftijd mogen lezen.

Het boek bestaat uit korte hoofdstukken die telkens aangeven in welke tijd het verhaal zich afspeelt: Toen, Nu en Sylvia’s handleiding. Op het eind zijn de brieven ook opgenomen en het boek eindigt met het hoofdstuk Later, waarin er weer hoop voor de toekomst is. Ondanks dat de thematiek vrij zwaar is, voelt het boek toch niet als zodanig aan. De toon is luchtig, maar tussen de regels door lees je over de strijd die beide ouders voeren om met deze uitzichtloze situatie om te gaan. Het boek maakt indruk door de combinatie van vrolijkheid én het diepe verdriet waarmee het gezin te maken krijgt. Ook de eigenheid van beide kinderen wordt prachtig beschreven.

Voor als ik er niet meer ben is een boek over leven en dood, over liefde en vriendschap. Het verhaal maakt indruk en laat je meeleven met het geluk van de prille relatie, de geboorte van de kinderen en het verdriet dat hun ook treft. Maar vooral de manier waarop Sylvia wil doorleven na haar dood door de handleiding te schrijven voor Paul hoe met de kinderen om te gaan, is hartverscheurend om te lezen. Stukje bij beetje lees je hoe Sylvia en Paul kennis hebben gemaakt, wat hen verbonden heeft en hoe gelukkig ze samen waren. De komst van de kinderen gaf hun relatie een extra dimensie. Maar het grote geheim dat Sylvia pas na haar dood openbaarde, is voor Paul een bittere pil om te verwerken.

Rebecca Ley heeft met dit boek haar debuut geschreven, een zeer geslaagde roman. Het is fictie, maar zou zomaar een biografie kunnen zijn. De menselijkheid die uit dit verhaal spreekt, is hartverwarmend en de strijd die gevoerd moet worden, komt levensecht over. Hopelijk komen er meer boeken van de hand van deze auteur, want met deze eerste roman heeft ze haar schrijftalent al bewezen.
★★★★★
Titel: Voor als ik er niet meer ben | Subtitel: Een betoverende roman over liefde die voortleeft | Auteur: Rebecca Ley | Uitgeverij Nieuw Amsterdam | Categorie: romans | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 320 pagina’s | ISBN13: 9789046827369 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 07-12-2020 | Prijs: € 20.99, e-book € 9.99 en luisterboek €12.99 | Bestellen