Het Zwarte Kristal

Recensie Drägan Duma – Boek 3 – Het Zwarte Kristal door Sheila Vermeulen:
Een zware last heeft stevige schouders nodig.

Terwijl de oorlog op Drägan Duma voortwoedt, zijn Jill en Skylar in de Buitenwereld op zoek naar het Zwarte Kristal. Alleen als het Zwarte Kristal vernietigd is, kan de boosaardige magiër Morbiston worden verslagen. Zolang het kristal intact is, kunnen ze de strijd met Morbiston en zijn duistere soldaten zeker niet winnen.

Jill en Skylar zetten alles op alles om hun moeilijke taak te vervullen. Toch worden ze soms overvallen door de zwaarte van de missie en ook de draken willen terug naar huis. Het verbergen van Libertalia en Brodin is niet de enige lastige opgave in de Buitenwereld. Ook de onstabiele verbinding tussen de werelden en ongewenste ontmoetingen zorgen voor de nodige uitdagingen.

“Vermoeid slaak ik een zucht voordat ik de eigenwijze draken nogmaals uitleg waarom het zeer onverstandig is om zichzelf hier te laten zien. Er zal zeker paniek ontstaan wanneer er opeens een gigantische draak door de stad banjert, met waarschijnlijk een grootschalige inzet van het leger tot gevolg.”-Patty van Delft

Als ze, na de vernietiging van het Zwarte Kristal, ook maar enige kans willen maken in het gevecht tegen Morbiston, zullen Jill en Skylar elkaar blindelings moeten vertrouwen. Maar vooral voor Jill, die al zoveel verloren heeft, is dat niet eenvoudig.

Het Zwarte Kristal is het derde boek uit de bijzondere en fantasierijke Drägan Duma reeks van Patty van Delft. In dit derde deel bereikt de oorlog met de kwaadaardige Morbiston zijn hoogtepunt.

Opnieuw werd ik, net als in de eerdere twee boeken, gelijk weer het verhaal ingezogen. Zelfs als er wat tijd zit tussen het lezen van het tweede en derde deel, is het niet moeilijk om het verhaal weer op te pakken. En mocht je sommige namen of (ver)banden niet meer helemaal helder voor de geest kunnen halen, dan zijn ook hier weer een aantal verklarende lijsten achter in het boek te vinden.

Patty van Delft schroomt niet om haar heldin af en toe fouten te laten maken of haar wat opstandig en onnadenkend te laten zijn. Dat, en het feit dat haar magie niet onuitputtelijk is, maakt Jill misschien minder perfect, maar wel erg interessant. De vurige Jill, de kalme Skylar en de warme, directe en soms humorvolle zienswijze van de draken zorgen tezamen voor een fijn evenwicht. Het feit dat je als lezer ook een stuk van het verhaal door de ogen van een van de draken volgt, draagt hier nog eens extra aan bij.

Net als de personages in het boek kon ik niet wachten tot het avontuur zich van de Buitenwereld weer naar Drägan Duma zou verplaatsen. Niet omdat het stuk in de Buitenwereld minder spannend of meeslepend is, maar omdat de wereld die Patty van Delft met Drägan Duma heeft geschapen, zo ontzettend magisch is. De personages, de draken en de sterke vriendschapsbanden maken het een plek waar je als lezer maar wat graag wilt vertoeven.

Het Zwarte Kristal van Patty van Delft is opnieuw een geweldig verhaal voor iedereen die van magie, spanning, kameraadschap, duistere tegenstanders en natuurlijk van draken houdt. Van mij krijgt dit fijne en avontuurlijke boek, met illustraties van Dominik Broniek, 5 sterren.
★★★★★

Titel: Het Zwarte Kristal | Serie: Drägan Duma – Boek 3 | Auteur: Patty van Delft | Celtica Publishing | Categorie: fantasy | Verkrijgbaar als hardcover, paperback en e-book | 488 pagina’s | ISBN13: 9789491300974 | Verkrijgbaar sinds (hardcover): november 2019 | Recensent: Sheila Vermeulen | Datum recensie:  18-12-2020 | Prijs: hardcover €23.95 paperback €17.95, e-book €7.99 | Bestellen