Sala & Monk

Recensie Sala & Monk – Ons samen door Pierre Peeters:
Zoektocht naar een vader, persoonlijkheid en identiteit!

De  twee-eiige tweeling Sala & Monk hebben een donkere huidskleur. Ze wonen samen met hun witte moeder Kat op het eiland Testerep, gelegen in het midden van een groot wijd water. Op het vasteland wonen Oma Beer, Wolf en Ijsbrand. Hun vader kennen ze niet, missen ze (meestal) niet, herinneringen aan hem hebben ze evenmin en hun moeder vertelt ook nooit over hun papa.

Op hun twaalfde verjaardag kregen ze van oma Beer een toverspreuk als geschenk, die ze naar eigen goeddunken eenmalig kunnen gebruiken. Net voor hun dertiende verjaardag gebruikt Sala haar spreuk en samen met Monk wordt ze opgeslokt in het getekende fort op haar tekenblok. Omdat ze dan nog opgesloten zitten, is Monk verplicht zijn spreuk aan te wenden om uit de kamer te kunnen ontsnappen.

Op hun zoektocht vinden ze een blauwe omslag met de woorden: ‘Wie zoekt, die vindt’. In de envelop zit een foto waarop twee jonge mensen – een blanke dame en een zwarte heer – voor de Eifeltoren staan. Sala en Monk herkennen hun jonge mama en denken uiteraard dat de man hun vader is. Achterop de foto staat een rebus, eens opgelost hebben ze een naam: Salomon en worden ze op diens spoor gezet.

Zullen zij hun vader vinden? Wie is hij? Waar woont en werkt hij? Herkent hij hen? Zal hij deel gaan uitmaken van hun leven? …

Sala & Monk is een leuk jeugdboek met een waarheidsgetrouwe afspiegeling van de huidige maatschappij. Een maatschappij met diverse gezinsvormen en een mix van culturen. Daarnaast hebben de kinderen vrienden met ADHD en is hun eigen moeder hoog sensitief. Deze en andere actuele thema’s zijn volop aanwezig in dit verhaal, waaronder ook discriminatie en de Black Lives Matter beweging. Zelfs een pandemie komt voor in het boek.

De auteur geeft goed de verhoudingen weer in het gezin: een mama die het gezin bestuurt, in goede banen leidt en ook een eigen leven probeert te hebben; broer en zus die elkaars tegenpolen zijn: Monk is een weetal, hij ademt cultuur en etaleert heel erg graag zijn kennis over o.a. aardrijkskunde en geschiedenis, waar Sala een voorliefde heeft voor muziek.

Wanneer puntje bij paaltje komt, kunnen ze echter niet zonder elkaar en zijn het twee handen op een buik. De kinderen huiveren bij het woord seksualiteit en beleving van intimiteit, ze willen hier niets over horen…laat staan zien: heel erg herkenbaar.

Maar het boek is vooral een zoektocht, een zoektocht naar identiteit, naar persoonlijkheid, naar eigen kunnen en naar het durven aangaan van uitdagingen. Niet enkel van Sala en Monk, maar ook van hun vader Salomon, van hun moeder… Het is een reis, een reis naar en door culturen, waarbij tegenstellingen tussen Europa en Afrika aan bod komen.

De indeling van het boek was eerst wat verwarrend, maar eens aan het lezen viel het allemaal opperbest mee. Het verhaal start met ‘De algemene voorwaarden’ die de lezer voor akkoord moet tekenen, voordat je in het verhaal kan duiken. Vervolgens is het boek ingedeeld in een proloog, 9 handgeschreven brieven van Monk en 4 hoofddelen met kleinere hoofdstukken, om te eindigen met een epiloog.

Leuk vond ik het gegeven dat Neske Beks het gewicht van het boek in handen legt van Monk, die in alle brieven zijn gedachten, zijn twijfels, zijn ideeën, zijn verlangens, zijn… uit, en er soms ook vertelsels van zijn zus in opneemt.
Neske Beks heeft een heel vlotte, fijne en beschrijvende schrijfstijl. Alles leest vlot weg en verveelt nooit. Het is een spannend, leerrijk boek dat toont dat je steeds moet blijven geloven in jezelf en in elkaar. Je kunt meer aan dan je denkt! Alle hoofd- en bijpersonen zijn voldoende diep uitgewerkt en laten de puzzel mooi in elkaar vallen. Het is een interessant boek, waar de doelgroep 10+ en volwassenen veel plezier aan zullen hebben. De vele mooie illustraties in heldere, harde kleuren zijn treffend bij het verhaal.

Voor het complete concept en voor het gedurfde onderwerp waardeer ik het boek graag met 3,5 sterren.
★★★
Titel: Sala & Monk, ons samen | Auteur: Neske Beks | Illustrator: Hedy Tjin | Singel Uitgeverijen – Querido | Categorie: jeugdboeken, fictie | Verkrijgbaar als: hardcover | 171 pagina’s | ISBN13: 9789045122953 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Pierre Peeters | Datum recensie: 08-12-2020 | Prijs €17.99 | Bestellen