De storm

Recensie De storm door Hannie van Grol:
Een oude liefde nieuw leven ingeblazen

Akke Bloemhof woont in het Friese kustplaatsje Noarderein. Ze heeft zich daar gevestigd nadat haar grote liefde Jim Akersloot haar in de steek liet op aanraden van zijn vrienden. Ze heeft een nieuw leven opgebouwd en heeft nieuwe kennissen en vrienden gemaakt in haar nieuwe woonplaats. Bovendien is ze lid van de vrijwillige brandweer. Al haar hele leven gedraagt ze zich stoer, een vrouwelijke outfit is aan haar niet besteed.

Jim Akersloot besluit zich te vestigen in hetzelfde dorp, niet omdat hij weet dat Akke daar woont, maar omdat hij toevallig een oproep zag voor de brandweer aldaar. Hij had een traumatische periode achter de rug en hoopte op de nodige rust om ver weg van Den Haag te herstellen van zijn doorgemaakte leed. Tot zijn verrassing komt hij Akke daar tegen. Ze wil niets van hem weten, maar is wel zo professioneel dat ze samen met Jim aan het werk gaat als er een nieuwe brand gemeld is.

Al een tijdje zijn er geregeld branden in het dorp en Akke heeft sterk het vermoeden dat er een pyromaan in actie is. Samen met Jim komt ze in een zeer gevaarlijke situatie terecht, die zelfs levensbedreigend is. Zal het hun lukken hieraan te ontsnappen en wat doet dit met hun vroegere liefde voor elkaar?

De storm begint met een flashforward waarin Akke en Jim zich in die levensgevaarlijke situatie bevinden. Daarna schakelt het verhaal terug naar acht uur eerder. In 17 hoofdstukken wordt dan verteld hoe alles is verlopen tot aan die situatie waarin hun leven op het spel staat. Een belangrijke rol is weggelegd voor haar beste vriendin Evie, zij woont in de vuurtoren en beheert het radiostation. Ieder hoofdstuk wordt voorafgegaan door een klein stukje waarin via Radio Noarderein een bericht wordt doorgegeven. Daarin wordt een opkomende storm gemeld en tevens wordt aangeraden thuis te blijven. Ook wordt een toepasselijke song aangekondigd, erg origineel gedaan.

Martin Scherstra is een mannelijke auteur van familieromans, iets wat niet zo heel vaak voorkomt. Maar deze auteur heeft al meerdere boeken op zijn naam staan en hij weet hoe hij zo’n werk moet schrijven. De storm heeft alle kenmerken van zo’n familieroman en er komt ook de nodige spanning in voor. Zijn schrijfstijl is gemakkelijk en toegankelijk. Zelf woont hij in Friesland en de liefde voor deze streek is tussen de regels door te lezen.

Wel was enigszins voorspelbaar wie de veroorzaker van de branden was, maar dat neemt niet weg dat het boek prettig leest en toch wel de nodige spanning met zich meebracht. Het eind van het verhaal laat ruimte voor een vervolg, want het slot heeft een open eind. Zal de auteur hiermee verdergaan of blijft dat altijd een vraagteken voor de lezer? Voor de liefhebber van familieromans met een zekere dosis spanning is dit boek zeker een aanrader.
★★★
Titel: De storm | Auteur: Martin Scherstra | Uitgeverij: Zomer & Keuning | Categorie: familieroman | Verkrijgbaar als hardcover en e-book | 224 pagina’s | ISBN13: 9789020537161 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 09-12-2020 | Prijs: € 17,50, e-book € 7,99 | Bestellen