Maak dat de kat wijs!

Recensie Maak dat de kat wijs! door Jolanda Kalkman:
Katten en de schatten van de wetenschap

Ben je een echte kattenliefhebber en vind je wetenschap te gek? Dan is dit boek vol interessante weetjes en gekke katten het boek voor jou!

In dit boek ontdek je verbazingwekkende schatten van de wetenschap en lach je mee met maffe kattenreacties! De miauwmeter geeft aan welke kat het beste bij het weetje past. Ze miauwen allemaal even schattig, maar hun uitdrukkingen passen helemaal bij de meter. Zo is er een Wauw!-kat, de Dat Meen Je Niet!-kat, de OMG!-kat, de Te Gek!-kat en de Bizar!-kat.

De weetjes gaan over heel veel verschillende onderwerpen. Weet je dat er dieren zijn die zelf licht kunnen geven? Dit doen ze niet voor de gezelligheid, maar om hun prooi op te eten! Het lijkt wel een spinnend sprookje. Wauw!
Dit meen je niet! Het hardste geluid dat ooit is waargenomen, is het geluid van de uitbarsting van de Krakatau vulkaan!
OMG! In 2007 trok een man een trein 2,8 meter voort met zijn tanden! Wat zeg je? Lijkt het je sterk? Toch is het zo!
Of deze, die is echt bizar! Een bliksemschicht kan wel 160.000 sneetjes brood toasten!

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden. Over de meeste weetjes heb je vaak nog nooit nagedacht. Daarom zijn ze zo leuk om te lezen. De meeste aandacht gaat naar de afgebeelde katten in dit boek. En dat zijn er echt heel veel, met elk zijn eigen karakter en uitdrukking. Maar steeds zo goed uitgezocht dat ze helemaal passen bij het weetje.

Maak dat de kat wijs! is samengesteld door Izzi Howell. Ze is redacteur van meer dan 50 informatieve kinderboeken. Wanneer je door dit boek heen bladert, kom je dan ook ogen te kort. Op elke bladzijde is zo veel te zien. Door het samenstellen van verschillende foto’s beelden de katten de weetjes uit of ondersteunen ze de reacties op de weetjes. Dit is echt ontzettend leuk gedaan.

Mijn dochter (5) is nog net te jong om de meeste feitjes te begrijpen. Maar de illustraties begreep ze des ter beter! Ze moest vaak hardop lachen bij het zien wat al die katten deden. Hierdoor was het echt een feestje om het boek samen door te nemen. Zo kregen we samen de slappe lach of werden we juist vertederd bij het zien van alle die schattige kopjes. Ik denk dat vooral oudere kinderen vanaf een jaar of 7 er veel interessants uit kunnen halen. En het mag natuurlijk niet ontbreken in de boekenkast van elke kattenliefhebber.

Achterin het boek vind je een ver-klauw-rende woordenlijst. Dit is handig omdat sommige woorden een beetje moeilijk zijn. Voor wie nog lang niet uitgekeken is en nog veel meer te weten wil komen, staan er goede boeken- en museumtips in. Het boek stopt dus zeker niet bij de laatste bladzijde. Ik vind het dan ook een aanrader en waardeer het boek op 4 sterren.
★★★★
Titel: Maak dat de kat wijs! | Ondertitel: Katten en de schatten van de wetenschap |Oorspronkelijke titel: Cats react to science facts | Leesexemplaar | Auteur: Izzi Howell | Uitgeverij Moon | Categorie: jeugdboeken educatief | Verkrijgbaar als: hardcover en e-book | 112 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789048858033 | Verkrijgbaar sinds: 01-10-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 12-12-2020 | Prijs: €14.99 en e-book: € 6.49 | Bestellen