De H van Humboldt

Recensie De H van Humboldt door Jolanda Kalkman:
Wanneer je dit boek gaat lezen, heb je er een echte nieuwe vriend bij. Ook al is je nieuwe vriend al 150 jaar dood, je kunt je nog altijd zeer met hem amuseren. De naam van je nieuwe vriend is voluit Friedrich Wilhelm Alexander von Humboldt. Wat zeg je? Je hebt geen idee over wie het gaat? Dat kan echt niet hoor! Ga maar gauw naar de boekhandel om dit boek te kopen en ik garandeer je, je hebt een vriend erbij die je nooit meer zult vergeten!

Humboldt trotseerde in zijn leven de oceanen, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen, zodat hij allerlei metingen bij zoveel mogelijk verschillende planten en dieren kon doen. Die kennis die hij toen opdeed, gebruiken wij nog altijd.

Dit boek is een biografie die gaat over een man waarvan ik in elk geval nog nooit gehoord had. En met mij denk ik heel veel andere mensen. Maar na het lezen van dit interessante boek weet ik dat zijn manier van kijken naar de natuur nu nog altijd actueel is. Als hij nu nog zou leven, zou hij vast en zeker een bekende milieuactivist zijn geweest. Daarnaast zijn er heel beroemde mensen op zijn pad gekomen, die zijn manier van onderzoeken zo belangrijk vonden, dat het hen heeft geïnspireerd tot grote dingen.

Zoals Charles Darwin, die de boeken van Humboldt meenam op zijn expeditie met The Beagle. Of de Amerikaanse president Theodore Roosevelt, die zelf ook een groot natuurliefhebber was. Geïnspireerd door de gedachten van onder andere Humboldt zette hij het milieu op de politieke agenda. Een agendapunt dat heden ten dage nog altijd zeer actueel is.

Ik kan niet echt zeggen, of dit boek een kinderboek is of niet. Ikzelf vond het namelijk erg interessant. En ik vond het jammer dat ik op school nooit iets over Humboldt heb geleerd. (ik kan het mij althans niet herinneren) Ik denk dat dit boek een aanrader is voor tieners, vooral wanneer ze zich in de natuur interesseren. Maar zoals gezegd is het ook voor volwassenen zeer interessant. Wanneer je een spreekbeurt wilt maken over een heel interessant iemand, is dit boek ook een aanrader. Ik denk niet dat iemand je eerder is voorgegaan, die het over Humboldt heeft gehouden (en dat is voor je juf of meester ook wel eens erg leuk!). Omdat het duidelijk is geschreven en boordevol informatie staat, kun je met dit boek prima uit de voeten.

In De H van Humboldt staan veel illustraties. Deze illustraties zijn, net als de tekst, gemaakt door Barbara Rottiers. De illustraties werken verhelderend en passen helemaal bij de tekst. Zowel de tekst als de illustraties zijn namelijk heel grappig geschreven en getekend, zonder dat het onserieus is geworden. Je kunt zien dat Barbara Rottiers helemaal weg is van Humboldt. Met deze liefde voor Humboldt is het gelukt om dit “bedankboek” te schrijven en haar lezers te enthousiasmeren voor Humboldt. Bij mij is het in elk geval gelukt!

Mooi is ook hoe Barbara Rottiers het cirkeltje rond heeft geschreven. Zo begint het boek met een gebeurtenis met een ladder die ze was vergeten. Daarom is de allerlaatste foto van de schrijfster, die in het boek staat, wel heel erg leuk ter afronding!

Weet je dat je zelf ook een kleine Humboldt kunt zijn? Achter in het boek staan tips om lekker naar buiten te gaan om zelf op ontdekking te gaan. Er is namelijk nog heel veel te ontdekken! En je hoeft niet alleen op pad te gaan, want je kunt je nieuwe beste vriend meenemen. Ik wens je alvast veel plezier met lezen en ontdekken.

Ik waardeer dit boek op 4 sterren.

★★★★
Titel: De H van Humboldt |Auteur: Barbara Rottiers | Pelckmans Uitgevers | Categorie: jeugdboeken | Verkrijgbaar als: hardcover | 96 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789463832274 | Verkrijgbaar sinds: 06-10- 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 13-12-2020 | Prijs: €17,50 | Bestellen