Een zondagskind

Recensie Een zondagskind door Antoinette van Steeg:
Ideale zoon. Geliefde vriend. Moordenaar?

Een zondagskind vertelt het verhaal van de 28-jarige Toby. Hij heeft al een paar jaar een vriendin, een paar goede vrienden en het leven lacht hem toe. Wanneer hij na een avondje stappen thuis wordt overvallen en zwaargewond raakt, staat zijn wereld opeens op zijn kop. Zijn geheugen laat hem vaak in de steek en zijn gevoel van veiligheid is weg. Wie heet het op hem gemunt?

Helaas volgen na deze overval in zijn leven nog meer teleurstellingen. Zijn oom is ongeneeslijk ziek en hij besluit na enig aandringen van zijn familie om bij hem in huis te trekken om hem te ondersteunen in de dagelijkse zorg. Samen met zijn vriendin pakt hij het leven daar weer op, tot er een lijk in een boom gevonden wordt. Het blijkt een bekende uit zijn studieperiode te zijn. Maar waarom en hoe is hij in die boom beland?

Het leven van Toby staat op zijn kop en hij zit vol twijfel door zijn haperende geheugen na de overval. Zijn relatie wordt verbroken en ondertussen is hij een van de verdachten van de moord. Na het overlijden van zijn oom wordt de moord ook ontrafeld en blijkt de situatie heel anders in elkaar te zitten dan Toby ooit had kunnen bedenken. Toch wordt Toby nog een keer verrast en reageert hij hier pittig op. Zal het Toby lukken om zijn leven weer op de rit te krijgen na alle gebeurtenissen? En hoe onschuldig is zijn leven daadwerkelijk? Wie kun je daadwerkelijk vertrouwen in het leven?

Een zondagskind is een boek waarbij de lezer gedurende een langere periode best veel details te verwerken krijgt. Het eerste deel van het boek vond ik in eerste instantie weinigzeggend en ik had niet echt een idee waar het verhaal heen zou gaan. Het verhaal begon voor mij pas te leven na de overval op Toby. Daarna lijkt het verhaal een hele andere kant op te gaan, nadat het lichaam gevonden wordt, maar alle gebeurtenissen komen uiteindelijk goed samen.

Tana French is actrice en auteur. Dit verhaal leest ook als een soort film, maar kent zoals gezegd veel details. Ik heb de eerste honderd bladzijden met enige twijfel gelezen, maar daarna werd ik steeds nieuwsgieriger naar het verloop. Aan het zo onbezorgde leven van Toby komt abrupt een eind, maar het maakt hem ook sterker als karakter binnen dit verhaal.
Het verhaal is geschreven met een vlotte pen en steeds is er wel een bepaalde spanning te voelen. Ik werd op een gegeven moment echt nieuwsgierig naar de afloop van Een zondagskind. Toen ik het boek dichtsloeg, kon ik ook niet anders dan denken aan de goede uitwerking van het verhaal.

French is zo’n auteur die schrijft als een stoomtrein. Het verhaal komt traag op gang om daarna steeds meer vaart te krijgen. Wie dit verhaal de kans geeft door verder te lezen, zal beloond worden met een goed verhaal dat sterk is uitgedacht. Ik geef Een zondagskind dan ook met veel plezier 4 sterren.

★★★★
Titel: Een zondagskind | Leesfragment | Auteur: Tana French| Uitgeverij Nieuw Amsterdam | Categorie: literaire thrillers | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 480 pagina’s | ISBN13: 9789046827420 | Verkrijgbaar sinds: 24-11-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 14-12-2020 | Prijs: € 24.99  en e-book € 9.99 | Bestellen