Het mysterie van Winterhuis Hotel

Recensie Het mysterie van Winterhuis Hotel door Jolanda Kalkman:

Elizabeth Somers is lekker alleen gaan skiën, wanneer haar aandacht naar een rood lapje aan een tak wordt getrokken. Wanneer ze erheen gaat om te kijken, overvalt haar het gevoel weer. Het gevoel vertelt haar dat ze niet alleen is of dat ze op het punt staat iets te ontdekken. Dan ziet ze voetsporen en besluit ze die te volgen. Het spoor leidt haar naar een kleine opening in een rotswand. Een afgesloten mijningang die onder de grond alle kanten uit krioelt, zelfs onder Winterhuis Hotel.

Plots voelt ze een zwak gerommel onder zich. Maar even plots als het begint, is het weer weg. “Mij maken ze niet bang!” Gauw maakt Elizabeth zich uit de voeten, maar toch is er een gedachte die ze niet meer uit haar hoofd krijgt: “Wat nu als Gracella toch niet echt dood is?”

Het mysterie van Winterhuis Hotel is het derde deel van de spannende serie boeken die zich afspelen in dit beroemde Winterhuis Hotel. Eerder zijn Winterhuis Hotel en De geheimen van Winterhuis Hotel verschenen. Ondanks dat je de delen los van elkaar kunt lezen, raad ik je aan om bij het begin te beginnen. Het verhaal is een vervolg op de eerdere avonturen die Elizabeth heeft meegemaakt. Ook komen er redelijk veel namen van personages in voor die je dan al hebt leren kennen. Aan sommige personages raak je echt gehecht. Hierdoor is het boek veel leuker om te lezen.

De boeken van Winterhuis Hotel zijn echte boeken voor het najaar. Het is dan ook geen toeval dat ze rond november uitkomen, ondanks dat Pasen nu centraal staat als feest. Zodra je erin gaat lezen, heb je het gevoel even in een andere wereld te belanden. Het Hotel lijkt mij nog altijd even prachtig en super groot. De schrijver schrijft heel beeldend, waardoor je alles zo voor je ziet. Gelukkig dat de avonturen die Elizabeth meemaakt, alleen in verhalen mogelijk zijn. Omdat het zo levend beschreven is, ga je bijna twijfelen!

In dit deel merkt Elizabeth aan alles dat er weer vreemde dingen staan te gebeuren. Norbridge reageert ook al anders op haar dan anders. En ondanks zijn waarschuwing om dit keer niet samen met Freddy in allerlei problemen te komen, komen Elizabeth en Freddy toch weer voor allerlei raadsels te staan die ze moeten oplossen om het Winterhuis Hotel te redden van Gracella’s duistere magie.

Elizabeth en Freddy zijn samen twee echte puzzelaars. Elizabeth heeft een gave om de ontbrekende stukjes van legpuzzels op hun plek te leggen. Iets waar meneer Wellington en meneer Rajput al heel lang aan werken. Toch heeft ze stiekem een stukje weggenomen. Het was het gevoel dat haar dit liet doen. Maar waarom?
Samen met Freddy lost ze de moeilijkste woordpuzzels op. Deze kom je overal in het boek tegen. Zelfs in de titels van de hoofdstukken staan verborgen woorden geschreven. Je moet dus wel een klein beetje een puzzelaar zijn voor dit boek. Maar zodra je je daarin gaat verdiepen, zie je overal de leukste woordladders en anagrammen voorbij komen.

Wat het eerst opvalt aan deze boeken, is de opvallende cover met “luikjes” van waarachter de personages je aankijken. Deze cover is zo aantrekkelijk, dat je gelijk nieuwsgierig bent naar het boek. Net als de andere delen zijn de illustraties gemaakt door Chloe Bristol. Zij heeft een strakke, bijna hoekige manier van tekenen. Omdat wij de eerdere delen hebben gelezen en gezien, zijn we hieraan gewend geraakt en hoort het helemaal bij het boek. Net als het verhaal zijn ze een beetje apart en mysterieus.

Deze serie is geschreven voor kinderen vanaf een jaar of 10. Maar je moet wel goed kunnen lezen om de boeken goed te begrijpen. Er staan best veel moeilijke woorden in. Dat was iets waar we eerder tegenaan liepen toen mijn zoon (nu 14) en ik deze boeken lazen. Maar omdat we inmiddels aan deze manier van schrijven gewend zijn geraakt en de personages kennen, moet ik zeggen dat we vonden dat dit deel veel prettiger las.

Robbert: “Het Winterhuis Hotel blijft een spannend Hotel waar heksen en duistere krachten veel voorkomen. Eigenlijk begint het boek gelijk heel spannend. Je weet dat Gracella weer leeft of dat haar krachten nog steeds bestaan. Hierdoor zit je gelijk in het verhaal. Elizabeth is in dit verhaal ook iets ouder geworden. Dit vond ik wel leuk, omdat het boek zo mee groeit. Ook vond ik het einde verrassend. Ik had dat niet zo verwacht. Ik ben benieuwd of de serie nu uit is, of dat er toch nog een vervolg komt.”

Ook ik was verrast over de manier waarop de wendingen in dit verhaal gingen. Het verhaal was hierdoor net anders dan de eerder verschenen boeken. Hierdoor vond ik dit deel eigenlijk het beste deel van de drie. Het staat vol magie, humor, spanning en emotie en natuurlijk vol puzzels!

Hou je van spannende, mysterieuze boeken die vol staan van de magie? Vind je het leuk om een serie te lezen en hou je ook nog een beetje van puzzelen, dan is het Winterhuis Hotel een echte aanrader voor jou!
★★★★
Titel: Het Mysterie van Winterhuis Hotel | Deel drie van de serie rondom Winterhuis Hotel | Oorspronkelijke titel: The Winterhouse Mysteries | Inkijkexemplaar | Auteur: Ben Guterson | Illustrator: Chloe Bristol | Uitgeverij LeopoldKinderboeken.nl| Categorie: jeugdboeken | Leeftijd: vanaf 9 jaar |  Verkrijgbaar als: hardcover | 350 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789025880125 | Verkrijgbaar sinds: 21-10-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 18-12-2020 | Prijs: €17,99 | Bestellen