Ken je me Nog?

Recensie Ken je me Nog? door Antoinette van Steeg:
De zorg voor mijn echtgenote in de laatste fase van dementie

Willem Brouwer schreef eind 2018 Gooi me niet weg waarin hij vertelt over de beginperiode van de dementie van zijn vrouw Tineke. Ken je me nog? is het vervolg op dit boek.

Tineke heeft al jaren dementie en gaat steeds verder achteruit. Met behulp van professionele zorgmedewerkers lukt het Willem om haar thuis te verzorgen. Tineke heeft 24-uurs zorg nodig en kan ondertussen niet meer zelf eten. Willem beschrijft in dit boek zijn verhaal, de gedachtegang van Tineke en deelt een aantal medische feiten. Hierdoor krijgt de lezer een beeld over dementie vanuit verschillende oogpunten.

Ken je me nog? is een makkelijk te lezen boek, het verhaal is daarmee voor een breed publiek toegankelijk. Het laat zien hoe fijn het kan zijn om je naaste thuis te verzorgen en lief te hebben. Tineke raakt steeds verder verzonken in haar dementie, maar Brouwer weet haar stem in dit boek een plek te geven. Het geeft een beeld van hoe iemand met dementie situaties kan ervaren. Brouwer heeft hier een mooie interpretatie aan gegeven.

Brouwer laat zien hoe hij zijn Tineke liefheeft, verzorgt en tegelijkertijd ook zichzelf ouder en kwetsbaarder ziet worden. Hij schrijft zonder diepe details, maar toch realistisch. Zijn zorgen om de achteruitgang van Tineke en zijn eigen gezondheid zijn tussen de regels door voelbaar. Hier ligt dan ook direct de kracht van dit boek.

Ik had het boek in een dag uitgelezen. Ik vond het ontroerend om te lezen hoe groot de liefde is tussen Willem en Tineke, maar ook de strijd die Willem moet voeren om Tineke steeds verder los te laten. Het boek geeft een goed inzicht in wat dementie met mensen doet en welke impact het heeft op de persoon zelf en de omgeving.

Willem en Tineke kennen elkaar al jaren en werkten beiden in het ziekenhuis. Samen kregen ze twee zoons en zes kleinkinderen. In Ken je me nog? vertelt Willem over hoe hij de dementie van Tineke heeft ervaren en welke invloed die heeft op hun leven. Tineke overlijdt eind mei 2020 en heeft altijd zorg thuis gekregen. Vaak worden dementerende mensen uiteindelijk in een verzorgingshuis verpleegd, maar Tineke werd tot haar overlijden liefdevol thuis verzorgd. Een grote zorg, maar het bood hun beiden ook veel dierbare momenten samen.

Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die met dementie te maken heeft. Het geeft een goed beeld van dementie en de gevolgen hiervan. Ik geef daarom ook graag 4 sterren.

★★★★
Titel: Ken je me Nog? | Subtitel: De zorg voor mijn echtgenote in de laatste fase van dementie | Leesfragment | Auteur: Willem Brouwer | Uitgeverij De Brouwerij-Brainbooks | Categorie: autobiografie | Verkrijgbaar als paperback | 192 pagina’s | ISBN13: 9789083114507 | Verkrijgbaar sinds: 01-12-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 18-12-2020 | Prijs: € 20.00 | Bestellen