V2

Recensie V2 door Dayenne Wamsteeker:

De Duitse wetenschapper Rudi Graf wordt in 1944 naar Scheveningen gestuurd. Hij is een van de technische ingenieurs achter de V2-raketten, waarmee luchtaanvallen worden gedaan op Londen. WAAF-officier (Woman’s Auxiliary Air Force) Kay Caton-Welsch is in Londen tijdens een van deze raketaanvallen. Zij ziet wat er aangericht wordt en is erop gebrand de Duitsers terug te pakken.

Auteur Robert Harris is een bekende en populaire auteur van historische thrillers als Vaderland, De officier, de Cicero-trilogie en München 1938. Hij woont en werkt in Engeland, net buiten Londen. Hij schreef meerdere historische thrillers met op de achtergrond de Tweede Wereldoorlog. In V2 verwerkt Harris oorlogsfeiten tot fictie. Zo passeren bijvoorbeeld waargebeurde verhalen over de Duitse raketgeleerde Wernher von Braun, maar zijn andere personages volledig verzonnen.

In V2 worden twee verhaallijnen afgewisseld: die van de Duitse wetenschapper Rudi Graf en officier van de WAAF (Woman’s Auxiliary Air Force) Kay Caton-Welsch. Het zijn heel verschillende personages met een eigen verhaal. Ze lijken in alles tegengesteld. Hij is een Duitse ingenieur, als jongen al gefascineerd door de ruimtevaart. In de oorlog zet hij zijn technische vaardigheden in voor raketten, die worden ingezet bij luchtaanvallen op Londen. Kay Caton Walsh is een Britse vrouw, studente en tijdens de oorlog officier van de WAAF (Woman’s Auxiliary Air Force). Ze helpt mee om aan de hand van luchtfoto’s en wiskundige berekeningen te ontdekken waar Duitse raketten zijn opgeslagen en waar ze worden afgeschoten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Doordat Harris beide perspectieven aan bod laat komen, krijg je een compleet beeld van de impact die de V2-raket heeft gehad.

Met de V2-raket wilde Adolf Hitler de overwinning in de Tweede Wereldoorlog naar zich toetrekken. Deze nieuwe raket had een groot bereik en kon vanaf Scheveningen Londen bereiken, waar de raketaanvallen voor veel doden en gewonden hebben gezorgd. De auteur heeft zich erg verdiept in de ontstaansgeschiedenis en techniek van de V2-raket. In het boek worden deze ook uitgebreid beschreven, waardoor er weinig tempo in het verhaal zit.

Het boek wordt gepresenteerd als oorlogsthriller. Jammer genoeg zit er weinig spanning in het verhaal, dit wordt met name veroorzaakt door de technische uitweidingen en een niet heel sterk en uitgewerkt plot. Er komt wel wat sabotage in het verhaal voor en de wedloop tussen de Duitsers en de Britten, maar ook hier ontbreekt spanning. Wel weet de auteur de historische feiten tot een boeiend verhaal te maken, waardoor je als lezer veel meer leert over de raketten van de Duitsers. Ook plaatst de auteur kanttekeningen bij de politiek van destijds, want zowel aan Duitse zijde als aan Britse zijde worden de soldaten en ingenieurs niet altijd goed ingelicht over de gang van zaken en ontwikkelingen in de oorlog. Een gekleurde politiek om de mensen gemotiveerd te houden.

V2 is een boeiend verhaal waarin zowel de Duitse als Britse kant van de raketaanvallen wordt belicht. Meestal wordt in verhalen een van deze zijden belicht, maar Harris heeft oog voor beide. Door de technische omzwervingen zit er helaas weinig spanning in het verhaal en is het geen echte thriller. Ondanks dat weet de auteur historische feiten tot een boeiend verhaal te maken. Ik waardeer dit boek met 3 sterren.
★★★
Titel: V2 | Leesfragment | Auteur: Robert Harris | Uitgeverij Cargo | Categorie: thrillers | Verkrijgbaar als: luisterboek, paperback en e-book | 316 pagina’s | ISBN13: 9789403106717 | Verkrijgbaar sinds: 13-10-2020 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Prijs: €20,99, luisterboek €15.99 en e-book €11.99 | Bestellen