De reparatie van de wereld

Recensie De reparatie van de wereld door Antoinette van Steeg:
De Kroatische schrijver Slobodan Snajder heeft met De reparatie van de wereld een bijzondere historische roman geschreven die veel facetten kent. De vertaling door Roel Schuyt is echt fantastisch.

Het boek is opgedeeld in delen waarbij het eerste deel begint in 1770 waar we de voorvaderen van George Kemf kort ontmoeten. Ook deze voorvaderen dragen dezelfde naam als de hoofdpersonage. Zodra ik begon met lezen merkte ik dat direct de toon wordt gezet qua sfeer en schrijfstijl. Je waant je als lezer al snel terug in de tijd.
De voorvader George Kempf woont in een klein dorp waar net als de rest van Duitsland op dat moment een grote hongersnood heerst. Wanneer men gevraagd wordt om zich te verplaatsen naar een ander deel waar wel voedsel is, besluit hij mee te gaan. Uiteindelijk komt Kempf aan in Slavonië een deelstreek van Kroatië.

Daarna maakt het verhaal een sprong en beland je als lezer in het jaar 1920 en de jaren hierna. We leren de hoofdpersonage George Kempf kennen als een jonge man die geniet van de vrouwen en drank, maar je leest ook over zijn studie en gedichten. Dan komt de oproep om verplicht deel te nemen aan de Waffen SS. Kempf komt hierdoor uiteindelijk in Polen terecht. Hier komt hij de verschrikkingen tegen die de oorlog met zich meeneemt. Hij wil graag naar huis en besluit zijn oude vertrouwde omgeving weer op te zoeken. Na een lange tocht komt hij aan, maar niks is meer zoals het was voor de oorlog. Alles is vernield en zelfs zijn vrienden vind hij niet meer terug.

Uiteindelijk ontmoet hij Vera die juist aan de andere kant van de oorlog aan de slag is geweest. Ze was een van de leden van het communistische verzet. De twee raken verliefd, al kennen ze een verschillende achtergrond. De titel van dit boek is uiteindelijk ook de vraag die Kempf zichzelf stelt. Is de wereld te repareren?

De reparatie van de wereld is een boek die met aandacht gelezen dient te worden. Het verhaal is mooi en beweegt als het ware over de bladzijden heen. Snadjer weet het geheel beeldend te beschrijven en deelt tegelijkertijd ook veel informatie. Elke keer als ik het boek weer oppakte las ik eerst een aantal bladzijden terug om weer in het verhaal te komen.

Snadjer laat zien wat verschillende oorlogen kunnen doen met de mens en welke gevolgen het heeft gehad voor veel doelgroepen. Hij laat zien welke verschrikkingen de mens moest ondergaan en welk leed de mens, maatschappij en landen werd aangedaan. Vooral het kijkje in de gedachtegang van hoofdpersonage Kempf vond ik een prettige toevoeging aan deze boeiende roman.

De reparatie van de wereld was voor mij een boek die ik steeds afwisselde met een andere boek. De schrijfstijl vraagt om concentratie om de sfeer en het verhaal echt tot je door te laten dringen. Dit neemt niet weg dat dit echt een prachtige roman is geworden die voor de geoefende lezer zeker interessante materie is. Het boek kent een kleine 500 bladzijden waar ik zo’n week over gedaan heb. Maar me liet genieten van de prachtige en beeldende schrijfstijl.

Snadjer heeft wat mij betreft een prachtige historische roman geschreven die goed naar het Nederlands is vertaald door Schuyt. Hierdoor is het verhaal een pareltje geworden om te lezen en tot je door te laten dringen. Een aanrader voor elke lezer die graag over de oorlog leest.

★★★★
Titel: De reparatie van de wereld | Leesfragment | Auteur: Slobodan Snajder| Uitgeverij Wereldbibliotheek | Categorie: historische romans | Verkrijgbaar als: paperback en e-book| 480 pagina’s | ISBN13: 9789028450462 | Verkrijgbaar sinds: 10-11-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 20-12-2020 | Prijs: €29.99, e-book € 14.99 | Bestellen