Het meisje onder de boom

Recensie Het meisje onder de boom door Devika van Steeg:
Het meisje onder de boom is het tiende boek in de Louise Rick serie, maar het verhaal is ook goed los te lezen van de voorgaande delen.

Hoofdinspecteur Louise Rick  is nog steeds met verlof en in het buitenland, als ze plots een telefoontje vanuit Denemarken krijgt. Ze moet direct naar huis komen, omdat haar broer een poging tot zelfdoding heeft gedaan. Louise gaat direct huiswaarts en krijgt daar te horen dat Trine, de vrouw van haar broer, hem opnieuw heeft verlaten zonder er van tevoren iets over te zeggen.

Louises gevoel zegt dat er iets niet helemaal klopt aan de situatie en ze besluit op zoek te gaan naar Trine. Tijdens haar zoektocht komt ze een foto van het schoolreisje uit 1995 tegen, een reis waarbij Susan is verdwenen. Kort daarna word het lichaam van Susan gevonden en verdwijnen er ook andere vriendinnen van haar. Wat is hier aan de hand? Zal het Louise lukken om Trine te vinden?

Het meisje onder de boom bevat een goed opgebouwde spanningsboog. Als lezer word je direct in het diepe geworpen en geconfronteerd met een zelfmoordpoging. Hierna raakt de spanning even iets op de oppervlakte, maar keert vervolgens gedurende het verhaal steeds meer terug. Naarmate het einde vordert, wordt je meerdere malen verrast door verschillende wendingen, waardoor het lange tijd een mysterie blijft wie de dader is.

Blædel heeft een erg fijne schrijfstijl, waardoor ik makkelijk in het verhaal kon komen. Ondanks dat Het meisje onder de boom een tiende deel in de Louise Rick serie is, leest het lekker weg. Ik had nog geen boeken uit deze serie gelezen, waardoor alle namen en voorgaande gebeurtenissen voor mij onbekend waren. Hierdoor begreep ik soms sommige verwijzingen niet en dat is jammer, maar ik kon het verhaal alsnog goed volgen.

Als je eenmaal in het verhaal zit, wil je graag meer lezen van deze serie. Ik vind het dan ook jammer dat slechts vijf van de tien delen uit deze serie zijn vertaald naar het Nederlands. Eén ding is zeker: ik ben erg benieuwd naar wat er al eerder op het pad van Louise is gekomen en ben dan ook van plan om de eerdere delen nog te gaan lezen.

Blædel weet de lezer met gemak mee te nemen in het onderzoek van Louise. Veel belangrijke punten heeft ze uitstekend weten uit te werken en er is goed gelet op belangrijke details. Ik heb ervan genoten om het onderzoek van Louise te volgen tot op de laatste bladzijde. Ik ben erg benieuwd naar de andere delen in deze serie, omdat ik graag wil weten hoe het verdergaat met Louise.

★★★
Titel: Het meisje onder de boom | Originele titel: Pigen under træet | Auteur: Sara Blædel | Serie: Louise Rick |Uitgeverij: The House of Books | Categorie: thrillers | Verkrijgbaar als paperback, luisterboek en e-book | 320 pagina’s | ISBN13: 9789044359824 | Verkrijgbaar sinds: 13-10-2020 | Recensent: Devika van Steeg | Prijs: €17.99, luisterboek €12,99  en e-book €9.99 | Bestellen