Het geluk van fietsen

Recensie Het geluk van fietsen door Jolanda Kalkman:
Grappige en absurde verhalen van een fietsfreak

Wat is de belangrijkste uitvinding uit de geschiedenis? Inderdaad: het wiel. En laat een fiets nu twee van die prachtige wielen hebben! De fietsliefde zit bij Kees in zijn genen. Dit kan hij goed combineren met zijn liefde voor de natuur en zijn eigenzinnige karakter. Deze combinatie leidt tot onverwachte verhalen die hij samen gebundeld heeft tot dit boek. Met in de hoofdrol: al zijn fietsen!

“De fietswet van Kees: met fietsen heb ik altijd geluk.”

Met het boek Het geluk van fietsen heeft Kees Valkenburg een biografie over zijn eigen leven geschreven met als leidraad: fietsen. Zo herinnert hij zich zijn eerste fiets nog, een oude, afgeragde crossfiets. Hier heeft hij heerlijk op kunnen slippen, net zolang tot zijn binnenband uitpuilde. En zelfs toen hield hij het er nog maanden op uit. Zo is ook zijn eigen fietswet ontstaan. Hij kwam erachter dat hij met fietsen altijd geluk had. Echter tijdens zijn huwelijksreis, die hij uiteraard op de fiets wilde doorbrengen, kwam hij erachter dat hij misschien toch wel een andere fietswet nodig had, omdat de oude toch wel ver van de waarheid af kwam te staan. Zo ontstond zijn nieuwe fietswet. Een die wel altijd werkt:

“Fietsen levert mooie verhalen op.”

In deze laatste fietswet kan ik mij ook helemaal vinden. Want het boek is echt een heerlijk en vaak herkenbaar verhalenboek geworden. Extra leuk is dat Kees zijn eigen illustraties heeft getekend. Niet dat hij zo getalenteerd is, maar ze zijn wel helemaal passend bij het verhaal en soms erg grappig.

Ik werd heel erg nieuwsgierig naar dit boek na het lezen van de achterkant. Daarop staat dat je dit boek zou willen lezen, wanneer je wel eens fietst, je wilt lachen en je graag over andermans stomme dingen wilt lezen. Eerlijk gezegd klopt dit alle drie, ik ben dol op fietsen, humor in een boek waardeer ik altijd erg en domme acties zijn vaak erg grappig om te lezen (en die doe ik zelf helaas ook, moet ik toegeven). Het boek was dan ook echt een feestje om te lezen.

Kees is iets ouder dan dat ik ben, maar toch herkende ik heel veel uit zijn fiets carrière. Zo was mijn eerste echte fiets ook van het merk Giant. Hij was zilver/blauw met een heel speciaal ligstuur. Net als Kees zorgen herinneringen aan deze fiets voor een reis terug naar het verleden. Mijn reis op deze fiets eindigde bij een behoorlijke aanrijding, waardoor ik deze fiets nooit meer heb aangeraakt. Kees realiseerde zich dat het juist deze fiets was waarop hij zijn uitzonderlijke huwelijksreis had gereden. Maar over de keuze tussen vrouw of de vrijheid van het alleen fietsen heeft hij nooit spijt gehad. Want nu, 26 jaar later, is hij nog altijd zeer gelukkig met zijn vrouw en twee kinderen (en met zijn huidige fietsen natuurlijk!)

Met Het geluk van fietsen heeft Kees een heerlijk, humoristisch en herkenbaar boek geschreven dat ook zeer geschikt is voor de niet zulke fanatieke boekenlezers. Zolang je maar iets met fietsen hebt, zul je ervan kunnen genieten. Het boek gaat als leestip in elk geval rond bij onze eigen fietsclub en van een van de fietsclubleden weet ik dat hij het inmiddels ook al in zijn bezit heeft. Ook hij is erg enthousiast over het boek en we hebben er dan ook samen al uitgebreid over gesproken.

Wanneer je het boek uit hebt, moet je ook zeker even een kijkje op de website van Kees nemen. Omdat foto’s het verhaal kunnen versterken en fotograferen ook een van de hobby’s is van Kees, zijn er in het boek verscheidene foto’s opgenomen. Deze zijn in zwart-wit afgedrukt, maar op de website kun je ze in kleur bekijken. Een leuke aanvulling op het boek.

Wat ook erg leuk is, is dat Kees altijd weg is geweest van het design van fietsen die tussen 1895 en 1920 zijn gebouwd. Op basis van dit design heeft hij in 2018 een replica gemaakt. Het hele proces van hoe dit tot stand is gekomen kun je ook teruglezen in dit boek. Het is een waar levenswerk geworden, maar wel een dat naar volle tevredenheid is afgerond. Maar het is zeker niet zijn laatste project waaraan hij heeft gewerkt! Om je een beeld van het eindresultaat te geven, zal ik Kees’ woorden citeren:
“Vet ding, man. En trendy banden trouwens, waar koop je die?”

Hou je ook erg van fietsen? Vind je humor in een boek belangrijk en ben je benieuwd geworden naar de fietsavonturen en stommiteiten van Kees Valkenburg? Dan moet je zeker dit boek gaan lezen. Het is een groot feest van herkenning!

★★★★★
Titel: Het geluk van fietsen | Ondertitel: Grappige en absurde verhalen van een fietsfreak | Auteur: Kees Valkenburg | Uitgeverij Elmar | Categorie: lifestyle, reizen | Verkrijgbaar als: paperback | 194 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789038927862 | Verkrijgbaar sinds: 15-10-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 22-12-2020 | Prijs: €17,99 | Bestellen