Bethany en het Beest

Recensie Bethany en het Beest door Jolanda Kalkman:
Peregrinus Pincet is bijna jarig. Over precies een week zal hij vijfhonderdtwaalf jaar worden. Maar hij ziet eruit alsof hij eenentwintig is. Hij heeft namelijk een geheim. Bij hem op zolder woont het Beest. En zolang dat hij het Beest te eten geeft wat hij wil, krijgt Peregrinus dat wat hij nodig heeft: eten, geld en zijn anti-ouderdomsdrankje.

Vandaag heeft hij voor het Beest een westpimpele paarsborstpapegaai gekocht. Een pracht exemplaar want hij kan heel goed praten en prachtig zingen. En zeldzaam, want er zijn er nog maar 20 over in de hele wereld. Maar zodra Peregrinus met de Patrick de papegaai thuiskomt, gaat hij ermee naar boven. Om hem voor te stellen aan het Beest. Nadat Patrick een lied had gezongen, vroeg het Beest of Peregrinus hem iets dichterbij kon zetten, zodat hij hem beter kon bekijken. Nog iets dichterbij, nog een klein beetje meer….en toen waren er nog maar 19 van deze bijzondere vogels op de wereld.

In ruil voor de papegaai ontving Peregrinus een prachtige piano. Maar in ruil voor het anti-ouderdomsdrankje wilde het Beest iets eten wat het nog nooit had gegeten. Dit keer wilde hij …een kind! “Ik wil weten hoe een kind smaakt. Ik wil een sappig, mollig kind, dat ik in één zachte, zompige slobberhap kan opslokken.”

In Bethany en het Beest gaat Peregrinus op zoek naar een geschikt kind dat hij aan het Beest kan voeren in ruil voor zijn drankje. Peregrinus weet natuurlijk wel dat je niet zomaar een kind kunt voeren. Hij besluit daarom naar het weeshuis te gaan. Al gauw vindt hij het perfecte meisje. Wanneer hij Emmie wil adopteren, realiseert hij zich dat hij dit kind nooit kan gaan voeren aan zijn Beest. Dus besluit hij op zoek te gaan naar een heel stout kind. Dan ziet hij Bethany, een meisje dat bovenop een jongen zit en probeert met geweld pieren in zijn neus te proppen. De directrice verontschuldigt zich voor wat er net gebeurde, maar Peregrinus glimlacht breed: “Ik moet u integendeel bedanken. U heeft precies het perfecte kind gevonden voor mij.”

Bethany en het Beest is echt een geweldig leuk en spannend boek. Je kunt het een beetje vergelijken met de boeken van Roald Dahl. En dat is een groot compliment aan de schrijver! Vanaf de eerste bladzijde voel je dat je in een mysterieus verhaal stapt. Nog voor je de eerste bladzijde uitgelezen hebt, weet je dat Peregrinus 511 jaar oud is. Je vraagt je gelijk af wat hij dan is? Een vampier? Vampiers komen niet voor in het boek, wel een Beest met honger!

Wat dit boek zo mooi maakt, is dat er ook een boodschap in zit. Bethany is ontzettend stout. Toch merk je al gauw dat ze een klein hartje heeft. Peregrinus daarin tegen is heel hard, een zeldzame vogel of zijn lievelingshuisdier, hij voert ze zo aan het Beest. Maar hoe beter hij Bethany leert kennen, hoe moeilijker hij het gaat vinden om haar op te offeren.

Het boek is zo geschreven dat kinderen vanaf een jaar of 10 het zelf kunnen lezen. Maar het is ook een aanrader om het voor te lezen aan je kinderen of bijvoorbeeld in de klas. De kinderen zullen aan je lippen hangen!

De illustraties zijn gemaakt door Isabelle Follath. Het zijn kleine kunstwerkjes die helemaal bij het verhaal passen. Het is goed gelukt om de emoties die bij de personages spelen in de illustraties over te brengen.

Ik heb dit boek voorgelezen aan mijn kinderen van 13 en 5.
Vooral mijn jongste was erg onder de indruk van het verhaal. Misschien was het hier en daar nog een tikkeltje te spannend, soms wilde ze wegkruipen en er niks meer over horen. Om vlak daarna te vragen of ik toch nog een stukje wilde voorlezen, omdat ze zo benieuwd was naar het verhaal.

Annechien: “Het Beest was echt heel eng! Vooral toen hij door het plafond ging zakken. Toen was ik echt een beetje bang!” “Ook vond ik het zielig dat hij die mooie vogel opat. Maar gelukkig bestaat hij niet echt, toch?” Samen spelen we heel vaak het Beest na. Dan zeg ik , kom eens een beetje dichterbij… nog een klein beetje meer. En dan zegt ze waar komen die paarse veren vandaan? Dan hebben we samen de grootste lol. Het geeft weer hoeveel indruk het verhaal op haar heeft gemaakt!

Robbert vond het ook een leuk verhaal om naar te luisteren, wat toch bijzonder is voor een jongen van deze leeftijd. Hij was vooral benieuwd hoe het af zou lopen. “Eindelijk een boek dat van het begin tot het eind leuk was om naar te luisteren!”

Wij hebben erg genoten van Bethany en het Beest. We vonden het jammer dat het boek uit was. Ik vond dit echt een van de beste boeken sinds tijden die ik heb voorgelezen. Maar gelukkig heeft de schrijver een klein lijntje open gelaten voor een vervolg. Wij kijken er erg naar uit!

Hou je van een goed en lekker spannend boek? En ben je na het lezen van deze recensie ook zo benieuwd of het Beest echt een kind gaat opeten om het leven van Peregrinus te redden? Twijfel dan niet langer en ren naar je plaatselijke boekhandel om dit boek in huis te halen!

Wij waarderen dit boek op 5 dik verdiende sterren.

★★★★★
Titel: Bethany en het Beest | Oorspronkelijke titel: The Beast and the Bethany |Auteur: Jack Meggitt-Phillips | Illustrator: Isabelle Follath | Vertaler: Robbert-Jan Henkes | Singel Uitgeverijen – Querido | Categorie: jeugdboeken | Verkrijgbaar als: hardcover en luisterboek | 250 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789045125183 | Verkrijgbaar sinds: 20-10-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 23-12-2020  | Prijs: €16,99 en luisterboek: € 11,99 | Bestellen