De magische vijfduizend metergrens

Recensie De magische vijfduizend metergrens door Jolanda Kalkman:
Een avontuurlijke reis door Argentinië, Chili, Bolivia en Peru

Op de grens tussen Argentinië en Chili staat de Cristo Redentor (Christus de Verlosser). Het is daar waar je met Frank van Rijn meegaat op een onvergetelijke fietsreis, dwars door Argentinië, Chili, Bolivia en Peru. Schitterende vergezichten, haarspeldbochten, bijzondere ontmoetingen, extreme weersomstandigheden en ontzettend veel doorzettingsvermogen kenmerken zijn reis, waarbij hij een aantal keer die magische vijfduizend metergrens weet te passeren. Met als een van de hoogtepunten, het bereiken van de top van de Cerro Chuquiamanta. Hier opende de aarde zich plots voor hem en keek hij honderden meters recht omlaag de wereld in. Daar, zittend op een rots, at hij zijn meegebrachte boterham, genietend van het uitzicht en zich verbazend over het feit dat het er windstil was. Een waar winstpunt op zijn reis, waarvan er nog vele zouden volgen.

In het boek “Revanche in de Andes” schreef Frank van Rijn al over zijn duizend-en-een redenen om terug te keren naar Zuid-Amerika. Er was nog zoveel wat hij wilde zien en beleven. Gelukkig heeft hij opnieuw zijn fiets meegenomen op een onvergetelijke reis en heeft hij zijn ervaringen met ons willen delen in dit bijzonder persoonlijke reisverhalenboek.

Naast fietsende ontdekkingsreiziger is Frank van Rijn ook een uitstekende schrijver. Zodra ik in zijn boek begon te lezen, had ik het gevoel met hem mee te reizen door de verre landen waarover ik tot nu toe alleen maar kan dromen. Ik leefde met hem mee, wanneer hij te ziek was geworden door het eten van eieren om verder te kunnen fietsen. Ik kon mij zijn tweestrijd goed voorstellen, wanneer zijn lichaam de kou niet langer aan kon en hij een lift aangeboden kreeg. (Toch kiest hij ervoor door te fietsen. omdat hij anders misschien achteraf spijt zou krijgen en de rit opnieuw zou “moeten” fietsen. Ik kan me dit heel goed voorstellen!) Ook de vele ontmoetingen met mensen die hij onderweg tegenkwam, zijn bijzonder om te lezen.

En ik heb uitgebreid genoten van de omschrijvingen van alle prachtige natuur. Na het zien van de eindeloze zoutvlaktes realiseert hij zich dat er in twee verschillende werelden heel anders over zaken wordt nagedacht. Wanneer hij thuis om wat zout voor zijn patatten vraagt, wordt hij vaak gewaarschuwd, want “Pas op! Zout is slecht voor een mens!”, maar in Colchani (Bolivia) staat levensgroot op een muur de tekst: “Sal yodada cada dia. Es salud con garantia”. Vrij vertaald: “Elke dag jodiumzout garandeert de gezondheid”.

Extra leuk zijn de foto’s die hij met zijn lezers deelt. Tussen het lezen door staan er vele zwart-wit foto’s. Deze kun je op zijn eigen website frankvanrijn.nl in kleur bewonderen. In het midden van het boek staan enkele kleurenfoto’s die de uitzichten nog levendiger maken. Op zijn website staan ook foto’s die niet in het boek zijn opgenomen.

Frank van Rijn heeft een zeer prettige manier van schijven. Het is alsof je er zelf bij bent. Maar wat ook erg prettig is, is dat hij een zeer goede zelfkennis heeft. Soms heeft hij de neiging te veel details te willen “opsommen”. Maar dit realiseert hij zich dan net op tijd en deelt dit dan ook nog met zijn lezers. Daarnaast weet hij humor in zijn reisverslag neer te schrijven, waardoor je soms met een brede glimlach zit te lezen. Bijvoorbeeld toen hij een foto wilde maken van een stenen boog, net buiten Chincheros (Peru). “ja, kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben. Als de brandpuntsafstand van mijn camera 50 mm was geweest in plaats van 32 mm, had ik een paar stappen naar achteren moeten doen om diezelfde foto, met de complete stenen boog erop, te maken, maar in dat geval was die nooit ontwikkeld en afgedrukt, want dan had 1375 kilogram eucalyptushout mij tot twee dimensies geplet en had u, geachte lezer, dit boek nooit in handen gehad.”

Ik ken Frank van Rijn natuurlijk niet persoonlijk. Toch heb ik het gevoel na het lezen van zijn boek dat ik een bijzonder man heb mogen leren kennen. Een man met een groot doorzettingsvermogen. Ik heb grote bewondering dat je deze reis van bijna 15.000 km fietsend hebt volbracht en dat je dit ook nog eens zo op papier weet te schrijven dat wij, lezers, er net zo veel van kunnen genieten als dat jij zelf hebt gedaan tijdens deze schitterende en zelfs ontroerende reis.

★★★★
Titel: De magische vijfduizend metergrens |Ondertitel: Een avontuurlijke reis door Argentinië, Chili, Bolivia en Peru | Auteur: Frank van Rijn | Uitgeverij Elmar | Categorie: reisverhalen | Verkrijgbaar als: paperback | 244 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789038927817 | Verkrijgbaar sinds: november 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 24-12-2020 | Prijs: €21,99 | Bestellen