Spiegelman

Recensie Spiegelman door Devika van Steeg:
Spiegelman is alweer het achtste deel in de Joona Linna serie van het schrijversduo Lars Kepler.

Onderweg naar school wordt Jenny ontvoerd. Nu vijf jaar later wordt haar nog goed intact zijnde lichaam gevonden, alsof Jenny nog maar een korte tijd geleden is overleden. Dit roept vragen op bij de rechercheurs. Kan het zijn dat Jenny al die tijd nog in leven was? Plus nog belangrijker: waar was ze dan al die tijd en wie is de moordenaar? Via camerabeelden komen de rechercheurs al snel terecht bij een getuige van de moord, maar deze kan zich door psychische problemen de moord niet herinneren.

Even later vindt er weer een ontvoering plaats, waardoor de rechercheurs meteen op scherp staan. Is het mogelijk dat de ontvoering en de dood van Jenny daarmee in verband staan? Is er een seriemoordenaar aan het werk?

Voor mij was dit het eerste boek dat ik van Lars Kepler heb gelezen en dus ook de eerste kennismaking met de personages. Naast Joona Linna speelt ook de hypnotiseur Erik Maria Bark een belangrijke rol in het verhaal. Elk van de personages is goed uitgewerkt en de personages passen ook goed in het verhaal. Het is duidelijk dat het schrijversduo Lars Kepler weet hoe ze een spannend verhaal moeten overbrengen aan hun lezers.

In het boek zitten ook sommige verwijzingen naar voorgaande delen. Echter was dit voor mij geen stoorfactor om het verhaal goed te kunnen volgen.

Hoewel in het verhaal veel details voorkomen, is ook de benodigde hoeveelheid actie en spanning aanwezig om het tot een pakkend verhaal te maken. Ook de locatie van het verhaal past goed bij de inhoud, waardoor het voor mij duidelijk was dat Lars Kepler hier goed over na heeft gedacht.

Het verhaal wisselt in korte hoofdstukken veelvuldig af tussen verschillende locaties en personages. Hierdoor was het in het begin eventjes wennen, maar het zorgde er gedurende het verhaal ook voor dat de spanning zich bleef opbouwen en ik benieuwd was naar wat er zou komen. Ik ben erg verrast door deze kennismaking met dit schrijversduo en ben ook benieuwd naar de eerdere delen om de hoofdpersonages beter te leren kennen.
★★★★
Titel: Spiegelman | Originele titel: Spegelmannen | Auteur: Lars Kepler | Serie: Joona Linna | Uitgeverij: Cargo | Categorie: thrillers | Verkrijgbaar als paperback en e -book | 544 pagina’s | ISBN13: 9789403106410 | Verkrijgbaar sinds: 17-11-2020 | Recensent: Devika van Steeg | Datum recensie: 26-12-2020 | Prijs: €21,99 en e-book €11,99 | Bestellen