Nederlander vermist

Recensie Nederlander vermist door Hannie van Grol:
Goed beeld van het leven in Jemen

Hans Akerboom heeft met Nederlander vermist zijn debuut geschreven, waarbij hij zijn eigen ervaringen als diplomaat als basis heeft gebruikt voor dit spannende verhaal, dat zich in Jemen afspeelt.

Hoofdpersoon Ruud van Winderen spoort wereldwijd vermiste personen op en wordt gevraagd door Diederik de Bruijn om achter de verblijfplaats van diens zoon Kees-Jan te komen. Er staat een groot geldbedrag tegenover en Ruud neemt de opdracht aan, omdat hij daarmee in staat is zijn belastingschuld af te betalen. Zijn vriendin Joyce heeft grote bezwaren, maar desondanks vertrekt hij naar Jemen, waar hij in contact komt met diplomaat Felix van Moorsel van de Nederlandse ambassade. Hij blijkt tevens een vriend van Kees-Jan te zijn.

Van Moorsel neemt hem mee naar allerlei belangrijke personen die iets kunnen weten over Kees-Jan. Ruud maakt kennis met de wereld in Jemen, die veel duisterder lijkt dan hij kon vermoeden. Ook komen we veel te weten over de stammencultuur en ook blijkt Al-Qaeda daar nog actief te zijn. Het valt niet mee om informatie los te krijgen en langzamerhand wordt de situatie rond Van Winderen steeds dreigender.

De spanning in dit verhaal komt pas ver over de helft van het boek Nederlander vermist echt op gang. Wel krijgen we een goede kijk op het leven in Jemen en het landschap daar wordt op een prachtige manier beschreven. De hele tocht die Van Winderen aflegt, staat in het teken van de vermissing, maar het verhaal lijkt in het begin meer op een reisverslag dan op een spannende thriller. De beschrijving van het landschap, de gebruiken binnen de verschillende stammen en het leven in Jemen worden beeldend beschreven. De auteur geeft er blijk van goed op de hoogte te zijn van het leven daar.

De tocht die Ruud van Winderen aflegt, wordt af en toe onderbroken door korte gedeeltes die het leven van een gevangene daar beschrijven. Onduidelijk is of dit Kees-Jan de Bruijn betreft, omdat nergens de naam genoemd wordt. Pas op het eind van het boek wordt de ware toedracht duidelijk. Het maakt dat we een verhaal lezen, dat goed opgebouwd is, dat langzamerhand naar een spannende ontknoping leidt en voor een onverwacht einde zorgt.

De schrijfstijl van Akerboom is heel toegankelijk, het boek leest vlot en je krijgt een goed beeld van het onveilige Jemen. Voor in het boek staat een landkaart afgebeeld van Jemen met de belangrijkste plaatsen en tevens de situatie van het eiland Socotra, dat een belangrijke rol speelt in dit verhaal. Voor wie houdt van verhalen over andere culturen waarin andere gebruiken heersen en tevens houdt van een spannende vermissingszaak, is dit boek een aanrader.

★★★★
Titel: Nederlander vermist | Leesfragment | Auteur: Hans Akerboom | Uitgeverij Elikser | Categorie: Literaire thriller | Verkrijgbaar als paperback | 246 pagina’s | ISBN13: 9789463652780 | Verkrijgbaar sinds: november 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 29-12-2020 | Prijs: € 19,50 | Bestellen