Off-piste

Recensie Off-piste door Hannie van Grol:
Skiën tijdens coronatijd

In dit korte thrillerverhaal geeft Jeroen Zuydt de mogelijkheid om op zeer gedetailleerde wijze een skireisje te volgen en zodoende het idee te hebben er persoonlijk deel van uit te maken. Tijdens de eerste lockdown in 2020 deed de auteur mee met een schrijfwedstrijd. Helaas won hij die niet, wel diepte hij in de zomer de personages wat uit en voltooide hij het verhaal.

Met 17 personen vertrekt een vriendengroep naar Ashau in het Zillertal om gezamenlijk een skivakantie te houden. Uitgebreid worden de voorbereidingen verteld, de reis wordt in detail weergegeven en de locaties worden uitvoerig beschreven. In het gehuurde chalet worden de kamers verdeeld en de plannen voor het skiën en de après-ski besproken. Langzamerhand wordt duidelijk dat de onderlinge verhoudingen niet optimaal zijn. Beetje bij beetje wordt de informatie vrijgegeven over de ogenschijnlijke kleine fricties die achteraf veel ingrijpender blijken te zijn dan het zich in het begin liet aanzien. En de gevolgen blijven niet uit…

In 65 bladzijden vertelt de auteur zijn verhaal. De spanning komt pas ver na de eerste helft op gang. Het eerste gedeelte bevat het uitgebreide reisverslag van voorbereiding, reis en intrek in het chalet. Het grote aantal personen is een beetje too much voor zo’n kort verhaal en zeker als er van iedereen ook nog bijzonderheden worden vermeld. De schrijfstijl is prettig. Het boek leest vlot en is een heerlijk tijdverdrijf in deze periode waarin er niet heel veel mogelijk is.

Wat een leuke bijkomstigheid is, is om de site offpiste.jouwweb.nl te bekijken. Daar worden gedeeltes van de tekst weergegeven met informatie over de verschillende locaties, de muziek die in het verhaal voorkomt en de artiesten die optreden. Het geeft het gevoel de reis zelf mee te maken en een klein beetje gecompenseerd te worden voor de strenge maatregelen van de lock down.
★★★
Titel: Off-piste | Auteur: Jeroen Zuydt | Uitgeverij: Jeroen Rottink | Categorie: Korte verhalen,  thrillers | Verkrijgbaar als: e-book | 65 pagina’s | ISBN13: 9789083122175 | Verkrijgbaar sinds: december 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 30-12-2020 | Prijs: e-book € 1,99 | Bestellen