Het geheime leven van snot

Recensie Het geheime leven van snot door Sandra Hutchison:
Loopneuzen, snotverkouden zijn en verstoppingen

Wist je dat er superhelden in je neus wonen? Dit prentenboek vertelt je er alles over. Snottebellen en bullebakken, we vinden ze maar vies, maar zijn ze wel echt zo vies en ongezond? Na het lezen van dit boek ben je ongemerkt weer een stuk slimmer geworden en weet je alles over die (soms) groene klodders in je neus: snot! Dit is het tweede rijk gekleurde boek in de educatieve serie Het geheime leven van… Het eerder verschenen deel ging over virussen.

De uit Spanje afkomstige Mariona Tolosa schreef de leerzame teksten in dit boek en maakte daarbij ook de eigenzinnige illustraties. Ze zijn in elk geval een originele aanvulling op de tekst en helpen kinderen de uitleg wat beter te begrijpen.

Mariona Tolosa schroomt er niet voor om zo nu en dan vrij moeilijke woorden te gebruiken, hierdoor is het boek minder geschikt voor heel jonge kinderen. Een leuke aanvulling in het boek is het deel met de juist of fout opmerkingen. Hier kunnen kinderen aangeven, of ze denken dat de opmerking waar is of een leugen. Dit deel motiveert de jonge lezers om extra goed op te letten bij wat ze lezen en zo onthouden ze de gegeven lesstof veel sneller. Naast de serieuze delen over snot staat het boek vol met eigenzinnige opmerkingen en grapjes, dit maakt het boek leesbaarder en daardoor voelt het educatieve deel direct veel minder zwaar aan.

Het geheime leven van snot is zo nu en dan schaamteloos vies (doch stiekem heel herkenbaar), vaak grappig en soms een beetje raar. Leerzaam ook, maar gelukkig met een flinke portie entertainment. Aanrader voor in de klas. Vanaf een jaar of zes.

★★★★
Titel: Het geheime leven van snot | Originele titel: La Vida Secreta dels Mocs | Auteur en illustrator: Mariona Tolosa Sistere | Pelckmans uitgevers | Categorie: prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 24 pagina’s | ISBN13: 9789463832700 | Verkrijgbaar sinds: 10-12-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 31-12-2021 | Prijs: €15,00 | Bestellen