Ooit komt de zon weer op

Recensie Ooit komt de zon weer op door Sandra Hutchison:
Na regen komt zonneschijn

Sem is een trouwe bezoeker van het poppentheater op het plein. Wanneer het zonnig weer is, zijn er veel toeschouwers op het plein te vinden, maar er zijn ook dagen dat Sem de enige getuige is van het spel van de poppenspeler. De poppenspeler lijkt op zulke dagen wat somber gestemd te zijn. Zijn voorstelling straalt op die dagen nooit zoveel enthousiasme uit. Zelfs de poppen lijken de stemming van de poppenspeler aan te voelen en ogen op die momenten somber, maar daar weet Sem wel raad mee.

Ooit komt de zon weer op is een rijk geïllustreerd verhaal. De illustraties zijn het werk van perfectionist Géwout Esselink. Ik ben steeds weer onder de indruk van zijn gedetailleerde werk. Ze zijn dit keer weer minstens net zo mooi als al zijn eerder verschenen werk. Werk dat deels te bewonderen valt in diverse uitgebrachte prentenboeken, waaronder Banjo wil naar de zee en Wat een geluk. Zijn illustraties ademen dit keer een nostalgische sfeer uit. Een sfeer die prachtig aansluit bij het ietwat ouderwetse verhaal over een poppenspeler die leeft voor zijn publiek.

Dit prentenboek is niet het eerste geslaagde samenwerkingsproject van Géwout Esselink en auteur Wim Witvrouwen. Eerder werkten ze samen aan het prentenboek Het meisje uit het bos. Ook dit verhaal leest weer prettig voor en is daardoor te vergelijken met Het meisje uit het bos. Dit keer lijkt er bewust gekozen te zijn voor een ietwat andere schrijfstijl. De tekst voelt wat klassiek aan, passend bij de nostalgie die het boek uitstraalt. Knap gedaan.

Ooit komt de zon weer op een aangenaam voorleesboek met een aandoenlijk verhaal over depressiviteit en vriendschap. Een fijn boek vol prachtig gedetailleerde illustraties om met regelmaat aan kleuters uit voor te lezen.

★★★★
Titel: Ooit komt de zon weer op | Auteur: Wim Witvrouwen | Illustrator: Géwout Esselink | Levendig Uitgever | Categorie: prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789491740923 | Verkrijgbaar sinds: november 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 09-01-2021 | Prijs: €14.95 | Bestellen