Waarom klimt een kat in de gordijnen?

Recensie Waarom klimt een kat in de gordijnen? door Jolanda Kalkman:
Alles wat je wilde weten en nog veel meer over je lievelingshuisdier.

Dit spreekwoord ken je vast wel: een kat heeft negen levens. Natuurlijk is dit niet echt zo, maar waarom zeggen we dit dan eigenlijk? Bijna alle kattenbaasjes hebben het wel eens meegemaakt: je lieve kat brengt een dood of gewond muisje of vogeltje speciaal voor jou mee. Super zielig natuurlijk, maar waarom doet hij dit nou? Of je hebt net een nieuwe bank in huis, gebruikt je kat hem als krabpaal! Maar waarom krabt hij nu altijd aan je mooie spulletjes? Deze en nog vele andere vragen worden beantwoord in dit prentenboek, geschreven door een echte kattenexpert, voor alle kattenliefhebbers (en -haters!)

Waarom klimt een kat in de gordijnen? is een prentenboek dat interessant is voor zowel kinderen als volwassenen. Het boek staat vol weetjes over jouw favoriete huisdier. Ben je meer een hondenmens of heb je zelf een hond? Kies dan voor het prentenboek Waarom ruikt een hond aan een kont? dat tegelijkertijd is uitgekomen.

De prentenboeken zijn geschreven door Dr. Nick Crumpton. Hij is naast (kinderboeken)schrijver ook zoöloog. Zijn boeken gaan over zijn favoriete onderwerp: dieren! Aan de hand van korte stukjes beantwoordt Crumpton vragen die je je altijd al eens hebt afgevraagd rondom jouw huisdier. De teksten zijn kort en bondig. Soms staan er moeilijke woorden in de tekst, maar daarvan kun je de betekenis opzoeken in de kattenwoordenlijst achter in het boek. Super handig, want zo leer je gemakkelijk veel nieuwe dingen, zonder dat je een dik boek hoeft te lezen. Daarom is dit prentenboek ook leuk om te gebruiken bij het maken van een werkstukje over katten.

Illustratie: Lily Snowden-Fine

Een prentenboek kan natuurlijk niet zonder illustraties. In dit boek vind je dan ook pagina vullende illustraties gemaakt door Lily Snowden-Fine. Ze geven goed de tekst weer. Zo is de luie kat ook echt lui en zie je aan een andere kat dat zijn kattenbak echt stinkt. Je kunt goed de verschillen van de vacht zien van een lang- en kortharige kat. Zelfs de Sphynx ziet eruit als een naaktkat. Maar alle katten blijven wel even aaibaar. Door de illustraties is het boek een echt prentenboek geworden en daardoor is het ook leuk voor jongere kinderen om erin te kijken.

Zelf hebben wij ook een kat in huis. Nu is hij al wat ouder en neemt hij niet meer zoveel mee naar huis, maar toen hij jonger was, was hij een echte jager. Regelmatig hebben we muizen en soms zelfs een vogeltje moeten opruimen. De reden waarom hij dit doet, is terug te lezen in het boek en daar moest ik erg om lachen. Ik verklap niet wat er staat, alleen dat ik het zo nog nooit had bekeken!

Ik heb het prentenboek samen met mijn dochter (5) bekeken. Voor de teksten was zij echt nog te jong. Voor haar was het te veel een opsomming van feiten. Maar van de tekeningen heeft ze wel erg genoten. Onze kat is echt haar vriendje. Hij gaat graag op haar hoofd liggen. Maar of Annechien dat nu na het lezen van dit boek nog zo leuk vindt? Nu weet ze dat hij zijn “stinkie-stankie” in haar haar achterlaat. Toen onze kat dat opnieuw wilde doen, moesten we wel erg lachen!
Wat ook een feest van herkenning was, was de was methode. Onze kat doet het inderdaad op precies dezelfde manier zoals in het boek staat beschreven! We hebben echt met het boek ernaast naar onze kat zitten kijken, terwijl hij zich aan het wassen was. Erg grappig dat dit boek je opnieuw goed naar je huisdier leert kijken.

Waarom klimt een kat in de gordijnen? is een handig informatief prentenboek voor oudere kinderen. Maar ook voor volwassenen die van katten houden, is het een leuk geschenk. Voor jonge kinderen is het een tikkeltje te saai. Je kunt het boek ook niet lekker voorlezen. Ik raad het boek aan voor kinderen vanaf een jaar of 8. Het is zeker leuk om te gebruiken bij een eerste werkstukje of spreekbeurt. Juist omdat er veel weetjes voorbijkomen en de kinderen niet een heel boek hoeven te lezen.

Voor basisschoolleraren die met het boek aan de slag willen gaan, staan er op de website van uitgeverij Lemniscaat leuke lessuggesties. Zo staan er een leuke quiz en knutselopdrachten in en kun je met spreekwoorden aan de slag gaan. Dit is ook een leuke tip voor ouders. Zo hoef je het boek na één keer lezen niet naast je neer te leggen, waar ik anders een beetje bang voor ben, maar kun je er juist ontzettend veel meer uithalen en van leren. En voor je het weet, ben je dan net als Nick Crumpton een echte katten-expert!

★★★★
Titel: Waarom klimt een kat in de gordijnen? | Oorspronkelijke titel: Why Do Cats Meow? | Inkijkexemplaar | Auteur: Dr. Nick Crumpton | Illustrator: Lily Snowden-Fine | Vertaling: Jesse Goossens | Uitgeverij: Lemniscaat | Categorie: prentenboeken | Thema: katten | Verkrijgbaar als: Hardcover | 48 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789047712237 | Verkrijgbaar sinds: januari 2021 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 09-03-2021 | Prijs: €14,99 | Bestellen