Café Engel 1 – Hildes droom

Hildes droomRecensie Café Engel 1 – Hildes droom door Sandra Hutchison:
Knokken voor een sprankje hoop

Marie Lamballe is een van de pseudoniemen van de Duitse bestsellerauteur Hilke Sellnick (1950). Zij schrijft al 30 jaar romans en met succes. Deze familiesaga rondom Café Engel in Wiesbaden is een ode aan haar ouders. Haar moeder, Friedl Mecklenborg, was actrice, haarvader, Kurt Sellnick, regisseur, acteur en af en toe een schrijver. Ze leerden elkaar in het plaatsje Wiesbaden kennen, hun verhalen uit die tijd zijn een van de goede herinneringen uit Hilkes jeugd en ze gebruikte ze voor de familiesage rondom Café Engel, waarin ze feiten en fictie handig weet te combineren.

Het verhaal begint in de vroege jeugd van Hilde, het is dan maart 1935. Hilde groeit op tussen acteurs, regisseurs, kostuummakers en scriptschrijvers. Zij zijn de vaste bezoekers van café Engel. Ook volgen we haar en de andere personages tijdens de rampzalige Tweede Wereldoorlog. Een groot deel van Wiesbaden wordt in die tijd gebombardeerd. Maar als door een wonder blijft café Engel gespaard.

Het is 1945, de oorlog is eindelijk voorbij, maar dat betekent nog niet het eind van alle problemen. Hildes vader en haar broers worden helaas nog altijd vermist. Hilde hoopt dat ze snel in levenden lijve bij hen terug zullen keren. Ze haalt haar moeder over om in de tussentijd in elk geval het familiecafé te redden, maar daarbij stuiten ze op de nodige problemen.

Hildes droom is het meer dan geslaagde eerste deel in de Café Engel serie. In het begin is het even opletten geblazen, er worden vrij veel personages aan je voorgesteld. Hilke Sellnick weet al de personages echter zo fascinerend te beschrijven dat het niet heel lastig is om ze allemaal te onthouden. Het duurt daardoor echter wel even voordat je goed en wel in het verhaal zit. Als lezer word je meegenomen naar de belevingswereld van diverse personages. Naast Hilde volg je onder andere de noodlottige ontwikkelingen rondom haar nichtje Luisa, de Joodse Julia, Hildes vader en de familieperikelen van een knappe Fransman.

Eenmaal in het verhaal is het echt genieten geblazen. Het verhaal bevat alles om je tot het eind geboeid te houden. Persoonlijk drama, de nasleep van de oorlog en familieruzies worden afgewisseld met romantiek, vriendschap, humor en intriges. Goed om ook eens een keer iets te lezen over de vele onschuldige Duitsers die net zo goed slachtoffer werden van Hitlers ondernemingen. Het einde van het verhaal voelt redelijk afgerond, maar smaakt ook zeker naar meer. Gelukkig verschijnen er nog twee delen in deze reeks. Ik kan niet wachten.

Boekerij logo

★★★★★
Hildes droomTitel: Hildes droom | Oorspronkelijke titel: Café Engel: Eine neue Zeit | Leesfragment | Auteur: Marie Lamballe | Vertaler: Hilke Makkink | Uitgeverij: Boekerij | Categorie: Historische romans | Uitvoering: paperback en e-book | 480 pagina’s | ISBN13: 9789022592755 | Verkrijgbaar sinds: 30-03-2021 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 02-05-2021 | Prijs: €19.99, e-book €11.99 | Bestellen