Kringloopwinkel Hebbus – De gouden postzegel

HebbusRecensie Kringloopwinkel Hebbus – De gouden postzegel door Jolanda Kalkman:

Fay heeft een geheim dat niemand mag weten. Alleen haar vriendje Joppe weet van haar geheim. Ze woont namelijk samen met haar ouders en haar broer Morris in de kringloopwinkel Hebbus. Voor school moet Joppe nog een onderwerp hebben voor zijn spreekbeurt. Maar hij weet niks leuks te verzinnen. Fay heeft wel een goed idee. Misschien vinden ze wel een leuk onderwerp bij de kijkboeken, want daar staan heel veel boeken bij. Joppe en Fay bekijken heel veel boeken. Er staan ook hele oude tussen. Dan valt er plotseling een enveloppe uit een van de boeken. Het is een hele oude. Op de enveloppe zit een prachtige postzegel. Eentje met een grote vogel met glanzende veren die wel van goud lijken. Ze willen alles van de postzegel te weten komen. Maar dan wordt er in de kringloopwinkel ingebroken en blijkt dat er iemand is die deze zegel wel heel graag zelf wil hebben!

Dit boek is het tweede deel uit de kinderboekenserie Hebbus. Het eerste deel heet Het raadsel rond mevrouw Parel. Ondanks dat het leuker is wanneer je eerst het eerste deel hebt gelezen, kun je dit deel ook prima los lezen. Ik heb zelf eerder het eerste deel gelezen, daardoor wisten we al waarom Fay en haar familie in Hebbus zijn gaan wonen. In dit deel komt dat stukje ook even naar voren, zodat het verhaal ook compleet is wanneer je deel 1 niet hebt gelezen.
De boeken zijn geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar. Kinderen die al goed kunnen lezen, kunnen de boeken zelf lezen, maar ze zijn ook goed geschikt om ze voor te lezen.

De schrijfster van de boeken is Joke Eikenaar. Ze heeft een heel natuurlijke manier van schrijven waardoor de boeken fijn (voor)lezen. Ze gebruikt weinig moeilijke woorden en wanneer deze wel nodig zijn voor het verhaal, legt ze de betekenis ervan uit. Wat ook erg leuk is, is dat de boeken ook onderwerpen uitleggen. Zo leren Joppe en Fay van alles over postzegels en dat het verzamelen hiervan helemaal niet saai is! Ook zijn de verhalen spannend en gebeuren er onverwachte dingen. Maar een goede afloop hoort natuurlijk wel bij een kinderboek.

Naast dat Joke Eikenaar de schrijfster is van het boek, heeft zij ook de tekeningen voor het boek gemaakt. Op deze leeftijd vinden kinderen illustraties nog erg belangrijk. De illustraties uit het boek passen dan ook erg goed bij het verhaal.

Ik heb De gouden postzegel voorgelezen aan mijn dochter (bijna 6).
Zij vond het verhaal lekker spannend en erg leuk om naar te luisteren, want ze vroeg steeds of ik nog een stukje verder wilde lezen. Wat wij zo leuk vinden aan deze serie, is dat het verhaal zich afspeelt in een kringloopwinkel. En niet zo maar een kringloopwinkel, nee de geweldigste kringloopwinkel van het land. Wij bezoeken regelmatig de kringloop en het is altijd weer een feestje wanneer je iets bijzonders vindt. Dat gevoel krijg je zelf bij het lezen van dit boek ook. Want hoe leuk is het dat Joppe en Fay een liefdesgedicht vinden en natuurlijk een gouden postzegel? Nu zijn dit op het eerste gezicht niet twee heel spannende onderwerpen, maar Joke Eikenaar heeft ervoor gezorgd dat het toch spannend wordt!

Het boek is dan ook zeker een aanrader voor jongens en meisjes vanaf een jaar of 7 die van spannende, grappige en ondeugende verhalen houden. Ondanks dat het slot een tikkeltje te onwaarschijnlijk is, verheugen wij ons op het volgende deel. Daarom waarderen wij dit boek op 4 en halve ster.
De Vier Windstreken

★★★★
HebbusTitel: Hebbus. De gouden postzegel | Inkijkexemplaar | Auteur en illustrator: Joke Eikenaar | Uitgeverij: De Vier Windstreken | Categorie: kinderboek | Verkrijgbaar als: Hardcover| 128 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789051167993 | Verkrijgbaar sinds: mei 2021 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 13-06-2021 | Prijs: €14,95 | Bestellen