De Lichtwachters

De lichtwachtersRecensie De lichtwachters door Pierre Peeters:
Maiden Rock, een statige vuurtoren midden in zee, gelegen voor de kust van Cornwall, is het onderwerp van dit mooie debuut.

Maiden Rock herbergt drie lichtwachters die op elkaar aangewezen zijn voor een aantal – soms heel lange – weken. Wanneer op oudejaarsavond 1972 een bevoorradingsschip aanlegt aan de vuurtoren met drie aflossers aan boord, is het heel erg raar dat noch hoofdvuurtorenwachter Arthur Black, vuurtorenwachter Bill Walker of Vincent ‘Vince’ Bourne de aflossing staan op te wachten. Wanneer blijkt dat de toegangsdeur tot de vuurtoren van binnen afgesloten is, gaan de alarmbellen af. Men verschaft zich toegang en tot ieders verrassing blijkt de vuurtoren leeg te zijn. Binnen staat de tafel voor twee personen gedekt, alle klokken staan stil op 08:45 uur en het logboek maakt gewag van een voorbije storm, terwijl het de hele week helder weer is geweest. De zoektocht naar de vuurtorenwachters loopt op niets uit en de drie worden nooit gevonden.

Twintig jaar na datum besluit Dan Sharp, schrijver van avonturenromans die zich afspelen in de wereld van de zeevaart het mysterie van de verdwenen lichtwachters van Maiden Rock op te lossen waarover al verschillende absurde en mogelijke theorieën de ronde doen. Hij interviewt de achtergebleven vrouwen van de vuurtorenwachters en door zijn komst en onderzoek rijt dit oude wonden open, drijft hij de spanning op tussen de vrouwen en de voormalige werkgever van hun mannen Trident House is evenmin opgezet met dit initiatief.

Zal de auteur het raadsel kunnen oplossen? Tot welke prijs? Waarom wil hij dit 20 jaar na datum doen? Is hij wie hij beweert te zijn?

Emma Stonex werd in 1983 geboren, groeide op in Northamptonshire, werkte bij een uitgeverij en baseerde haar debuut op een waargebeurd verhaal van december 1900 toen drie vuurtorenwachters uit een vuurtoren op de Hebriden verdwenen.
De Lichtwachters springt constant tussen de gebeurtenissen van 1972 en 1992, jaar waarin Dan Sharp zijn interviews aanvat. Emma Stonex laat ons aan de hand van een soort dagboekfragmenten in de hoofden van de drie vuurtorenwachters binnendringen. We worden een met hun persoonlijkheid en maken kennis met hun gedachten, hun verlangens, hun onzekerheden, hun waarden, hun geheimen, hun wrok en hun schimmen uit het verleden.

Het is als het ware een reconstructie van hun leven, van alle gekende feiten, van het aftellen tot de aflossing die eraan komt tegen hun bizarre verdwijning. Daartegenover staan de drie achtergebleven vrouwen Helen, Jenny en Michelle, die door het trauma verscheurd zijn, maar om verschillende redenen geen steun bij elkaar kunnen vinden. Alle drie hebben ze een mening over de toenmalige feiten, verwerken ze apart hun verdriet en overdenken ze hun ‘stukgelopen relatie’ toen, hun levens tussendoor en tijdens het onderzoek van de schrijver en doen ze dingen om met zichzelf en met elkaar toch ietwat in het reine te komen om eens en voor altijd het mysterie te kunnen afsluiten.

Emma Stonex heeft een aparte, maar vlotte schrijfstijl met een rijke taal, mooie beschrijvingen en metaforen, heeft de kunde om de lezer steeds bij de les te houden en ze weet daarnaast ook genoeg vaart in de gebeurtenissen te houden. In het begin is het wel even wennen maar al heel snel zit je als lezer in het verhaal en wens je niets anders dan verder te lezen om de waarheid van het mysterie te achterhalen, m.a.w. een moeilijk weg te leggen boek. Nochtans kwam er ook een moment waarop ik dacht dat de auteur te veel wilde schrijven en het verhaal precies wat langer maakte dan nodig, maar gelukkig ebde dit gevoel snel weg.

Alle personages werden waarheidsgetrouw neergezet, voldoende diep uitgewerkt in de rol die ze dragen en allemaal hebben ze een functie tot het welslagen van het verhaal.

De auteur weet haarfijn door te dringen tot het diepste ik van een mens en wat er kan spelen tijdens lange weken van isolatie op gebied van relaties, liefde, samenwerken en vertrouwen. De verschillende verhaallijnen werden heel goed naast elkaar opgebouwd om uiteindelijk toe te groeien en te versmelten naar een heel aparte plot. Als lezer had ik het gevoel dat het verhaal nog niet helemaal af was…misschien een bewuste keuze die de weg opent naar een vervolgroman?

Het boek in hardcover heeft een heel handig formaat dat goed in de hand ligt en de mooie, aantrekkelijke maar mysterieuze cover springt in het oog.

Dit sfeervol boek is niet onder een bepaalde noemer te vatten, het draagt ingrediënten in zich van een thriller, een historische roman en een psychologisch boek.  Het deed denken aan magisch-realisme. Ik waardeer het voor zijn diversiteit graag met vier sterren.
Nieuw amsterdam

★★★★
De lichtwachtersTitel: De Lichtwachters | Auteur: Emma Stonex | Uitgeverij: Nieuw Amsterdam | Categorie: Historische romans | Verkrijgbaar als: hardcover en e-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789046826720 | Verkrijgbaar sinds: 18-05-2021  | Recensent: Pierre Peeters | Datum recensie: 21-06-2021 |  Prijs: €22.99 en  e- book €12,99 | Bestellen