Het Tango Algoritme

Het tango algoritmeRecensie Het Tango Algoritme door Hannie van Grol:
De tango van het leven

Emmy Hogendijk is wiskundedocent op het Noorderlicht College in Nieuwegein. Ze woont samen met Grace en Florence in hetzelfde huis. Grace is een leerling van vroeger die ze onder haar hoede heeft genomen toen zij als tiener ongewenst zwanger werd. De vader was niet in beeld en dochter Florence wordt opgevoed door zowel Grace als Emmy. Met z’n drieën leiden ze een prima bestaan. Grace en Florence proberen een geschikte partner te vinden voor Emmy. Emmy ontwikkelt een app om de juiste persoon te vinden om de tango mee te dansen. Maar niet iedereen die daarop afkomt, heeft nobele bedoelingen.

De drie vrouwen hebben elk hun eigen problemen, die stukje bij beetje onthuld worden. Na enige tijd maken we ook kennis met Charles, die zich aanbiedt als danspartner, maar die ook een dubbele agenda blijkt te hebben. Dat zorgt voor allerlei spannende momenten. Er vinden dramatische gebeurtenissen plaats, ze blijven elkaar maar opvolgen. De aankoop van twee paar rode schoenen is de aanzet tot al die onverkwikkelijke zaken.

In het boek word je regelmatig op het verkeerde been gezet. Telkens als je denkt te weten waar het verhaal heengaat, neemt het weer een drastische wending. Er zijn veel korte hoofdstukken vanuit verschillende perspectieven. Heel vaak eindigt een hoofdstuk met een cliffhanger, zodat je gedreven door blijft lezen. En dan toch weer voor een verrassing komt te staan. Omdat er vanuit meerdere personages wordt geschreven, krijg je vanuit verschillende invalshoeken een kijk op het gebeuren. Je twijfelt over de oprechtheid van sommige personen en dat houdt de spanning erin.

De titel benoemt twee belangrijke thema’s. Natuurlijk is het algoritme van groot belang. De apps die ontworpen worden zorgen ervoor dat profielen met bepaalde kenmerken en behoeftes opgespoord worden. Daarvan worden een aantal voorbeelden gegeven. De digitale wereld wordt heel duidelijk naar voren gebracht en ingewikkelde zaken worden goed uitgelegd, zodat het verhaal prima te volgen is. En natuurlijk danst de tango als een rode draad door het boek heen. Veel begrippen uit die dans worden op een kunstige manier in het verhaal verweven.
“De tango staat dichter bij de grond, gaat over lijden, over verdriet.”

Heleen van den Hoven heeft een prettige schrijfstijl. Het boek leest lekker vlot weg en hier en daar word je ook getrakteerd op humoristische uitspraken. De auteur heeft gedegen onderzoek gedaan naar de tango, de digitale wereld, kunstmatige intelligentie, de gang van zaken in de politiek en nog veel meer onderwerpen. Het verhaal is opgebouwd als een intelligent spel dat gespeeld moet worden om de veiligheid in het leven te waarborgen. De verschillende plottwists houden de spanning hoog, zeker in het tweede gedeelte van het boek. Het slot is volkomen onverwacht en voelt als een terechte afsluiting na veel dramatische gebeurtenissen.

Kortom, Het Tango Algoritme is een boek dat het lezen meer dan waard is. De intelligente opbouw vraagt om een volgend werk van Heleen van den Hoven.

De crime compagnie

★★★★★
Het tango algoritmeTitel: Het Tango Algoritme | Auteur: Heleen van den Hoven | Uitgeverij: De Crime Compagnie | Categorie: thrillers | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 414 pagina’s | ISBN13: 9789461095183 | Verkrijgbaar sinds: mei 2021 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 29-06-2021 | Prijs: € 18.99 en  e-book €6.99 | Bestellen