Sterrenkind

SterrenkindRecensie Sterrenkind door Jolanda Kalkman:

Dieuwertje is anders dan alle andere kinderen. Ze heeft een groot hart, is sterk begaan met de schepping en zit vol vragen waar volwassenen vaak geen antwoorden op hebben. Wanneer een mens of een dier pijn lijdt, krijgt ze een vreemd gevoel dat ze niet goed thuis kan brengen. Wanneer ze naar de kanaries luistert die in de volière van de buurman zitten te zingen, hoort ze tussendoor een onbekende stem, die zachtjes tegen haar praat. Maar verstaan kan ze het niet.
Moeder kan haar niet begrijpen en wordt steeds boos als ze weer eens met een gescheurde rok thuiskomt, omdat ze een dier wilde redden bij de sloot. Vader is anders, hij kan wel luisteren maar haar begrijpen doet ook hij niet. Alleen oom Simon lijkt haar een beetje te begrijpen. Hij is de liefste oom van de hele wereld en Dieuwertje is zijn sterrenkind.

Wat als je kind steeds luistert naar een stem die je vertelt over van alles waar je nog geen weet van hebt. Over de zon, de maan en de sterren. Over de ronddraaiende aarde en het heelal. Over de dood, God en zijn Engelen. Maar een vak zoals rekenen lukt je niet. Dan ben je anders dan alle andere kinderen en word je gepest. Wanneer je dan ook nog vol vragen zit waar volwassenen geen raad mee weten, dan ben je in hun ogen abnormaal.

“Oom Simon?” “Ja, meissie, zeg het eens.”
“Waarom begrijpen de mensen me nooit?” Ja, wat moet hij daarop zeggen?– Catalijn Claes

Catalijn Claes heeft met Sterrenkind een bijzonder boek geschreven. Voor je eraan begint, is het misschien handig om te weten dat een sterrenkind een hoog gevoelig kind met een sterk intuïtief bewustzijn is dat sterk op de zon, de maan en de sterren gericht is.
Zodra je in het boek gaat lezen, krijg je het gevoel in het hoofd van Dieuwertje te zitten. Soms gaat het verhaal van de hak op de tak. Maar zo gaan de gedachten van Dieuwertje ook. Het ene moment is Dieuwertje nog in gesprek met de stem in haar hoofd die haar vertelt over een groot stralend licht wat een gevoel van thuiskomen veroorzaakt, het andere moment wordt ze uit haar gedachten gerukt en is ze vol van een koppeltje kauwen dat in de dakgoot zit.
Hierdoor leest het boek niet gemakkelijk. Soms is het zo geschreven, alsof je het script van een toneelstuk leest. Maar aan de andere kant past deze manier van schrijven zo bij de hoofdpersoon, dat je juist als lezer heel betrokken bij het verhaal bent.

Het verhaal wist mij ook te emotioneren. Ondanks dat ik wel aanvoelde hoe het verhaal ging eindigen, vielen tegen het eind toch alle eindjes op hun plek en kreeg ik een brok in mijn keel en sloeg ik het boek met een zucht dicht.

Catalijn Claes heeft al vele romans geschreven. Eerder heb ik Waakvlam van de hoop van haar gelezen en ik herkende wel gelijk haar schrijfstijl. Ik vind haar boeken mooi, vooral door de diepere betekenissen die erin zitten, maar ik moet wel steeds even wennen aan de manier waarop het geschreven is. Hierdoor denk ik dat het boek niet iedereen gelijk weet te boeien, wat erg jammer is, juist door de oplopende emoties die erin zitten. Aan de andere kant denk ik dat vooral oudere lezers dit boek zeker op waarde weten te schatten. Daarom raad ik toekomstige lezers van haar boek aan, om heel even door te zetten, want dan word je getrakteerd op een prachtig verhaal.

“Sterrenkind… Het woord blijft hangen en onder het lopen door telt ze de voetstappen en denkt: alleen oom Simon noemt me sterrenkind en hij zegt ook: “Ik denk, lieve kind, dat je ervoor moet zijn geboren, en het voor een ander heel moeilijk is te begrijpen.” – Catalijn Claes.

Zomer en Keuning logo

★★★
SterrenkindTitel: Sterrenkind | Inkijkexemplaar | Auteur: Catalijn Claes | Uitgeverij: Zomer & Keuning | Categorie: romans, familieromans  | Verkrijgbaar als: hardcover en e-book | 224 pagina’s | ISBN13: 9789020544237 | Verkrijgbaar sinds: 26-05-2021 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 02-07-2021 | Prijs: €17.50, e-book: €7.99 | Bestellen