Arendsklauw

ArendsklauwRecensie Arendsklauw door Hannie van Grol:
Het belang van vriendschap

Arendsklauw is een spannend verhaal voor tieners dat zich in Haaksbergen afspeelt. De stoere Tom beslist dat hij een inbraak gaat plegen bij meneer Derks, die een winkel heeft en volgens Tom zo oud is dat hij dat niet zal merken. Omdat Tom het plan aan een paar vrienden van hem vertelt en het raam openstaat, horen twee buurjongens Ravi en Tim wat hij vertelt. Tim neemt het gesprek op met zijn mobiel. Maar Tom ontdekt dat zijn plannen bekend zijn en hij zet alles op alles om de opname in handen te krijgen.

Meneer Derks is inmiddels al lang op de hoogte van Tom’s plannen en samen met Nicole, die bij de politie is en moeder is van een van de vrienden van Tom, beraamt hij een plan om Tom in de val te laten lopen, zodat hij leert van zijn gedrag, maar niet in de gevangenis belandt. Ondanks dat Tom weet dat anderen op de hoogte zijn van wat hij wil gaan doen, zet hij door en komt hij voor een onaangename verrassing te staan.

Het boek leest heel vlot en prettig. De spanning wordt langzamerhand opgebouwd tot een climax en dan wordt de lezer net zo verrast als Tom als hij zijn overval pleegt. De twist die de auteur aan de ontknoping geeft, is origineel. In het nawoord geeft ze al aan dat het verhaal fictie is en in de realiteit niet voor zal komen, maar dromen over een dergelijke afloop blijft altijd mogelijk. Hopelijk helpt het jongeren te gaan nadenken over de gevolgen van hun daden als ze zulke criminele activiteiten gaan ontwikkelen.

Arendsklauw kent meerdere thema’s waarvan vriendschap en loyaliteit de belangrijkste zijn, maar ook stoer gedrag, onzekerheid en puberteit komen voor. De personages zijn heel herkenbaar, het zouden zomaar buurkinderen kunnen zijn. Speciale sympathie ontstaat voor meneer Derks die zo begaan is met de jeugd dat hij het belangrijker vindt dat een jongere uitzicht op een toekomst houdt in plaats van gestraft te worden en daar misschien niets van te leren.

Arendsklauw is een aanrader is voor jongeren die van een spannend verhaal houden, waarvan ook nog iets opgestoken kan worden. Ook de ludieke manier waarop de overval verijdeld wordt, spreekt tot de verbeelding. Het is een heerlijk boek voor jongeren, maar ook volwassenen zullen ervan genieten. De paar illustraties die erin voorkomen, zijn van Sandy Wijsbeek en ze verlevendigen het verhaal op een aangename wijze.

Vector

★★★★
ArendsklauwTitel: Arendsklauw | Auteur: Kirstin Rozema | Uitgeverij Ellessy | Categorie: jeugdboek 11+ | Verkrijgbaar als paperback | 130 pagina’s | ISBN13: 9789086604203 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie:  10-07-2021 | Prijs: €16.95  | Bestellen