Ik lees samen met jou

Ik lees samen met jouRecensie Ik lees samen met jou door Jolanda Kalkman:
Letters leren en woorden maken

Je bent vijf, zes jaar en je staat te popelen om zelf te leren lezen. Met het Ik lees samen met jou boek kun je op een hele leuke manier alvast gaan oefenen met de letters. En voor je het weet, maak je zelf al hele woorden!

Met dit boek ga je zelfstandig aan de slag met het maken van woorden. Hiervoor moet je wel eerst de juiste letters op volgorde zetten. Bij dit boekje zitten 36 woordkaarten. Op de voorkant staat een kleurrijke illustratie en op de achterkant staat het woord. De letters van het woord staan in groepjes, vervolgens kun je dezelfde letters in het boekje opzoeken. Dit doe je door de kaartjes om te slaan, net zo lang totdat je de juiste letters hebt gevonden. Zo leer je spelenderwijs al snel heel veel leuke woorden, helemaal zelf!

Toen mijn dochter (6) haar vriendinnetje te spelen had, was dit de kans om het boekje uit te proberen met twee kinderen die niet kunnen wachten om naar groep 3 te gaan. De meiden waren direct enthousiast en al gauw hoorde ik ze samen zeggen m-o-l…mol! Of p-oe-s…poes! (maar op de achterkant van het kaartje stond eigenlijk k-a-t) Wel moest ik gauw de woordkaarten die losgemaakt moesten worden, in veiligheid brengen, anders zouden ze door hun enthousiasme scheuren en dat zou zonde zijn. Deze losse kaarten is dan ook het enige minpuntje, want waar laat je die na afloop, zonder dat ze kwijtraken? Dus ben ik maar gauw op zoek gegaan naar een doosje waarin het boekje en de losse kaarten bij elkaar opgeruimd kunnen worden.

Na het raden van wat er allemaal op de plaatjes stond, begonnen de meiden met het opzoeken van de letters. Haar vriendin was al iets verder in het herkennen van de letters, waardoor ze elkaar goed konden helpen. En wat waren ze trots op hun zelfgemaakte woorden! Ook op andere dagen pakte mijn dochter het boekje met de kaarten erbij om zelf woorden te vormen. Dit geeft wel aan hoe leuk ze het vindt.

Het boek Ik lees samen met jou ziet er door de grappige, gekleurde illustraties, die gemaakt zijn door Jan Van Lierde, ook erg aantrekkelijk uit. Soms moesten wel even raden wat erop stond of bedoeld werd. Maar aan de andere kant moest er daardoor ook echt gelezen worden. (zoals bijvoorbeeld bij het eerder genoemde kaartje poes/kat).

Bij het boekje hoort ook een QR-code, waar je tips en spelletjes die bij het boekje horen, kunt ontdekken. Handig voor thuis of bijvoorbeeld in de klas. Deze tips en spelletjes zorgen ook voor heel veel uitdaging, waardoor het ook leuk is voor kinderen die de letters al snel herkennen. Deze tips en spelletjes zijn samengesteld door Isabelle Gielen. Zij is ook de auteur van ik lees samen boekjes en het boek aap leest een letter. Het is echt een aanrader om haar persoonlijke pagina te bezoeken. Deze staat vol leesfragmenten, filmpjes en heel veel tips.

Zowel mijn dochter als haar vriendinnetje en ik zijn zeer enthousiast over dit concept. Wij waarderen dit boek dan ook op 5 sterren.

Baeckens

★★★★★
Ik lees samen met jouTitel: Ik lees samen met jou | Lesbrief | Auteur: Isabelle Gielen | Illustrator: Jan Van Lierde | Uitgeverij Baeckens  | Categorie: leren lezen | Leeftijd: 5 plus | Verkrijgbaar als: paperback | 50 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789059249158 | Verkrijgbaar sinds: 25-04-2021 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 09-08-2021  | Prijs: €12,99 | Bestellen