Sterren in de schemering

Sterren in de schemeringRecensie Sterren in de schemering door Jolanda Kalkman:
Berlijn, Duitsland, maart 1938

Evelyn Brand werkt als journalist voor de American News Service in Berlijn. Een echte mannenwereld, maar ze wist er haar sporen te verdienen. Haar chef George Norwood was niet op tijd aanwezig geweest in Wenen om getuige te zijn van hoe Adolf Hitler Oostenrijk annexeerde. Vandaar dat Evelyn’s naam op de voorpagina prijkte. Norwood was daar zo boos over, dat hij vanaf dat moment zijn macht misbruikte om Evelyn op oninteressante zaken te zetten en haar artikelen op te schonen en zelfs aan te passen. Maar Evelyn ziet het als haar taak om het Amerikaanse volk van alles op de hoogte te houden over wat er zich in Duitsland afspeelt. Ze komt er al gauw achter dat ze niet ongestraft alles kan schrijven wat ze wil.

Peter Lang werkt aan zijn doctoraat in München, wanneer hij op een dag geïnterviewd wordt over zijn onderzoek door Evelyn. Peter was in eerste instantie erg onder de indruk van de orde en voorspoed van het Duitse volk. Totdat hij getuige is van de wreedheden waartoe de nazi’s in staat zijn. Hij besluit belangrijke informatie door te spelen aan Evelyn. Totdat hij ontmaskerd wordt als spion en hij samen met Evelyn moet vluchten.

Sterren in de schemering is een prachtige roman van Sarah Sundin. Ze heeft al meerdere romans geschreven die zich afspelen in of rond de Tweede Wereldoorlog en dit merk je dan ook meteen wanneer je in dit boek gaat lezen. Al gelijk vanaf de eerste bladzijde neemt ze je mee terug in de tijd. Ze weet telkens heel goed de omgeving te beschrijven. Het verhaal zit vol liefde en moed, maar ook weet ze de minder leuke gebeurtenissen goed neer te zetten. De schrijfstijl is laagdrempelig en met weinig moeilijke woorden, waardoor je ontspannen door blijft lezen. De personages zijn zo uitgewerkt dat je bij de namen gelijk weet wie wie is. Wat ook fijn is, is dat elk hoofdstuk begint met een plaats- en tijdsaanduiding, zodat je precies weet waar je je in het verhaal bevindt.

Wat ik vooral erg leuk vond aan het boek, is dat de twee hoofdpersonen, Evelyn en Peter, zo verschillend zijn en toch op een mooie en bijzondere manier steeds dichter tot elkaar weten te komen.

Vooral de omschakeling van Peter is mooi verwerkt. Want hij zag in het begin niet in welke gruwelijkheden er zich voor zijn ogen afspeelden. Toch besluit hij zijn positie in te zetten om belangrijke informatie aan Evelyn door te spelen. Hierdoor veranderde mijn beeld van hem, net als dat Evelyn’s beeld over Peter langzaam verandert.

Evelyn is een zeer sterke vrouw die goed weet wat ze wil en die het helemaal wil maken in de journalistiek. Een man heeft ze daar niet bij nodig. Toch weet Peter gevoelens bij haar los te maken, waar ze absoluut niet aan toe wil geven. Want als er één ding is wat Evelyn niet wil, is dat een man haar in een kooitje stopt.

Ik heb erg genoten van het boek. Vooral door bepaalde wendingen die in het verhaal zaten, die ik in het begin helemaal niet zag aankomen. Soms waren deze wendingen een tikkeltje te ongeloofwaardig, vooral tegen het einde. Maar ze zorgden er ook voor dat het verhaal tot aan het einde aan toe verrassend bleef.

Wat ik ook goed uitgewerkt vond, waren de bijrollen. Vooral die van Herr Gold. Hij was de Joodse cafe-eigenaar waar Evelyn en Peter elkaar ontmoetten. Tussen hun drieën ontstaat een bijzondere vriendschap. Halverwege het boek nemen de gebeurtenissen zo’n andere wending, waardoor het verhaal van Herr Gold stopt. Gelukkig wordt aan het eind ook duidelijk hoe het met hem en de anderen is afgelopen. En zo heeft Sarah Sundin een prachtige en complete roman geschreven die ik je zeker aan kan raden om te gaan lezen. Daarom waardeer ik het boek op 4 sterren.
Kok Boekencentrum

★★★★
Sterren in de schemeringTitel: Sterren in de schemering | Auteur: Sarah Sundin | Leesfragment | Oorspronkelijke titel: When Twilight Breaks | Vertaling: Marianne Locht-Kühler | Uitgeverij: KokBoekencentrum | Categorie: oorlogsromans | Verkrijgbaar als: paperback, e-book en luisterboek | 400 pagina’s | ISBN13: 9789029731560 | Verkrijgbaar sinds: 21-09-2021 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 03-11-2021 | Prijs: €22,99, e-book: €9,99, luisterboek: €14,99 | Bestellen