Dierenarts Daantje en de verbanddief

Dierenarts DaantjeRecensie Dierenarts Daantje en de verbanddief door Jolanda Kalkman:
Vrolijke detective voor lezers van 8 jaar en ouder.

Daantje verveelt zich. Ze is verhuisd vanuit de stad en waar ze nu woont, is he-le-maal niks te doen. Haar vader is dierenarts en later wordt Daantje ook dierenarts. Soms mag ze haar vader assisteren, maar meestal moet ze zich onzichtbaar maken. Samen met Pluis haar hond kruipt ze dan achter het bureau. Dan komt er een oud vrouwtje de spreekkamer binnen. De vrouw wordt helemaal niet lekker en Daantjes vader gaat een glaasje water halen. Maar wat er dan gebeurt? Daantje heeft alles gezien. Wanneer haar vader terug komt, wil ze eerst vertellen wat er gebeurd is, maar dan bedenkt ze zich: “Hier is iets vreemds aan de hand en zij gaat uitzoeken wat! Heeft ze eindelijk iets te doen.”

Dierenarts Daantje en de verbanddief is een spannende detective voor kinderen vanaf een jaar of acht. Zij kunnen het boek zelf lezen, maar om het boek voorgelezen te krijgen is natuurlijk ook heel leuk.

Het boek is geschreven door Lizette de Koning. Het grappige is dat Lizette vroeger zelf ook dierenarts wilde worden. Haar buurman had een praktijk waar ze af en toe ook mocht komen helpen. Dierenarts is ze niet geworden, maar wel een hele goede kinderboekenschrijfster. Ze heeft dus eigenlijk een beetje haar eigen dromen verwerkt in dit boek.

De illustraties zijn gemaakt door Marja Meijer. Dit zijn leuke zwart-wit tekeningen die goed passen bij het verhaal. Ze zijn niet heel groot, maar maken het boek voor kinderen wel veel interessanter om erin te kijken.

Ik heb dit boek voorgelezen aan mijn dochter van zes. Ze vond het verhaal soms echt super spannend, maar ze is misschien ook nog een tikkeltje te jong hiervoor. Zelf vond ik het boek niet te spannend voor de doelgroep. Want een beetje spanning maakt het juist leuk en het maakt dat je verder wilt lezen om erachter te komen hoe het afloopt. Mijn dochter wil later ook dierenarts worden. Ze is dol op dieren, dus wat dat betreft paste het verhaal perfect bij haar.

Wat ik ook erg leuk en belangrijk vind aan het verhaal, is dat er stilgestaan wordt bij het milieu. Zo ontmoet Daantje Tofu. Eigenlijk heet hij Bram, maar omdat hij geen vlees eet, noemt iedereen hem Tofu. Zijn moeder heeft een minisupermarkt, maar plastic zakjes zijn er niet, want dat is slecht voor het milieu. Ze drinkt graag sojakoffie en hoopt dat Daantjes vader ook homeopathische medicijnen aan de dieren geeft. Het milieu is erg belangrijk en op deze manier worden kinderen ongemerkt bewuster van bepaalde keuzes, zodat ze net als Daantje nooit meer om een plastic zakje zullen vragen.

De titel Dierenarts Daantje en de verbanddief doet vermoeden dat dit deel één van een serie kan zijn. Het is te hopen dat Lizette de Koning nog veel meer leuke en spannende verhalen weet te schrijven met Daantje in de hoofdrol. Want ik weet zeker dat speurneuzen erg van dit boek zullen genieten!

Kinderboeken logo

★★★★
Dierenarts DaantjeTitel: Dierenarts Daantje en de verbanddief | Auteur: Lizette de Koning | Leesfragment | Illustrator: Marja Meijer | Uitgeverij: Ploegsma | Categorie: Zelflezen | Leeftijd: vanaf 8 jaar | Verkrijgbaar als: hardcover | 128 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789021682457 | Verkrijgbaar sinds: 30 september 2021 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 04-11-2021 | Prijs: €13,99 | Bestellen

Dwarz banner