De clown zei nee

De clown zei neeRecensie De clown zei nee door Jolanda Kalkman:
In het grote circus houdt iedereen zijn adem in, want volgens de circusdirecteur zou nu het mooiste nummer beginnen: Petronius, de vrolijkste clown van de hele wereld op zijn koppige ezel! Maar toen de muziek begon, gebeurde er helemaal niks. De clown bewoog niet en de ezel ook niet. “Hopla”, schreeuwde de directeur. Maar er gebeurde niks. Totdat de clown een woord sprak: “Nee.” Petronius wilde niet langer meer een domme clown zijn en de dieren hadden geen zin meer om hun kunstjes te doen. Daarom besluiten ze samen het circus te verlaten en een nieuw circus te beginnen: een circus vol verhalen en muziek: het circus voor kinderen en dichters.

De clown zei nee is een jubileumeditie, speciaal gemaakt voor het 60-jarig bestaan van de Zwitserse uitgeverij NordSud. Wat fantastisch dat uitgeverij De Vier Windstreken dit prachtige prentenboek opnieuw heeft uitgegeven, zodat een nieuwe generatie kinderen kan genieten van het verhaal en de betoverende prenten.

Het boek is geschreven door Dimitrije Sidjanski onder het pseudoniem Mischa Damjan. Zestig jaar geleden was het de auteur die nee durfde te zeggen. Dat was op het punt dat hij een eigen uitgeverij oprichtte. Zo kon hij verhalen uitgeven die op een bepaalde manier geschreven waren, zodat ze bij kinderen pasten. En in zestig jaar is eigenlijk maar weinig veranderd. Het verhaal is nog steeds helemaal van deze tijd. Het prentenboek De clown zei nee heeft namelijk een belangrijke boodschap: blijf trouw aan jezelf, durf je grenzen aan te geven en je mag best wel eens “Nee!” zeggen.

Ik heb dit prentenboek aan mijn dochter (6) voorgelezen. Zodra je het boek openslaat, stap je een grote circustent binnen. Door de paginagrote afbeeldingen die gemaakt zijn door Torben Kuhlmann, voel je je gelijk een toeschouwer. Je kijkt met het publiek mee en ziet de ongelukkige clown op zijn sombere ezel. Ondanks dat je alleen de rug van de clown ziet, voel je heel goed aan hoe hij zich voelt. Ook mijn dochter had dit gelijk door: “Ah, die clown is helemaal verdrietig!”.

Ze vond het best wel spannend dat de clown en de dieren nee durfden te zeggen tegen de directeur en ze niet deden wat ze moesten doen. Maar toen ze erachter kwam dat ze uiteindelijk veel gelukkiger werden van hun eigen keuze was ze duidelijk opgelucht en blij. “Ik ben nog nooit in een circus geweest, maar ik wil wel heel graag een keertje naar dit circus speciaal voor kinderen en dichters toe!” En ik hoop dat, wanneer ze later zelf een keer in een situatie terechtkomt waar ze ongelukkig van wordt, ze stiekem nog eens terugdenkt aan dit prachtige prentenboek en net als de clown nee durft te zeggen.

Dit prachtige prentenboek mag niet ontbreken in je boekenkast. Maar het is ook een aanrader voor op de basisschool. Het boek heeft een groot formaat en doordat veel tekeningen pagina-vullend en soms zelfs over twee bladzijden getekend zijn, kun je deze prachtige afbeeldingen goed aan de kinderen tonen. Maar het is vooral de boodschap van het verhaal waar kinderen heel veel van kunnen leren.

De Vier Windstreken

★★★★★
De clown zei neeTitel: De clown zei nee | Inkijkexemplaar | Auteur: Dimitrije Sidjanski alias Mischa Damjan | Illustrator: Torben Kuhlmann | Oorspronkelijke titel: Der Clown sagte Nein | Vertaling: Miep Diekmann | Uitgeverij: De Vier Windstreken | Categorie: prentenboeken| Verkrijgbaar als: hardcover | 40 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789051168792 | Verkrijgbaar sinds: 18 oktober 2021| Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 21-11-2021 | Prijs: €14,95 | Bestellen

weelzforkids