Gekleurd leven

Gekleurd voor je levenRecensie Gekleurd leven door Hannie van Grol:
Een zoektocht naar heling

Maria Groot beschrijft in Gekleurd leven de zoektocht van Emma naar de achtergronden en oorzaken van ME (myalgische encefalomyelitis). Het boek is een autobiografie, maar door de hoofdpersoon Emma te noemen, is de auteur in staat afstand te nemen en haar proces duidelijk te beschrijven. Emma is chronisch ziek. Pas op haar veertigste krijgt ze de diagnose ME. Daaraan is al een hele zoektocht voorafgegaan, maar daarna gaat ze onverdroten verder, hoewel vermoeidheid en vele andere klachten haar daarin tegenwerken. Dat is echter niet het enige obstakel. Omdat er weinig bekend was over ME, werd deze ziekte vaak afgedaan als “het zit tussen je oren”. Ondanks al deze hobbels die ze moest nemen, is ze uiteindelijk in staat een leven te leiden dat weer de nodige ‘kleur’ heeft.

Gekleurd leven is een verslag van deze tocht langs reguliere artsen, specialisten, therapeuten, helers en alternatieve genezers. Ieder bezoek leverde haar óf onbegrip op óf weer een minuscuul stapje voorwaarts op weg naar genezing. Nog steeds is er geen passende remedie voor ME, wel wordt er steeds meer duidelijkheid verkregen in de complexe symptomenlijst die er voor ME bestaat. Iedereen met deze diagnose zal enkele, veel of alle symptomen herkennen. Voor iedereen is dus een individuele aanpak vereist. Voor Emma was er geen punt op de lange lijst, dat niet van toepassing was op haar persoonlijke situatie. In het begin van haar zoektocht waren het vooral de fysieke klachten die aandacht kregen, maar langzamerhand kwamen daar de psychologische en spirituele therapieën bij.

Gekleurd leven is een boek dat je in één adem uitleest. Je raakt geïntrigeerd door de moed en het volhouden die vereist waren om overeind te blijven. Het boek is compleet, hier en daar zelfs aangevuld met de nodige achtergrondinformatie. Hoewel die gegevens vaak erg specialistisch zijn, kunnen ze voor waardevolle aanvulling zorgen, maar voor het verhaal over en het begrip voor de ziekte ME is het goed mogelijk deze informatie terzijde te laten liggen. Het boek eindigt met een aantal bijlagen waarin de symptomen van ME, de achtergronden van ME, voedselovergevoeligheid en alternatieve hulp verder worden beschreven. Ook staan er door het boek heen enkele gedichten die naadloos aansluiten op de tekst.

Het boek is opgedeeld in zes delen, elk met een toepasselijke titel voor de periode in het leven van Emma, die dan beschreven wordt. Door alle delen heen blijkt de ongelofelijke kracht van Emma, die haar op de been houdt voor haar gezin. Ze schetst een ziektebeeld, geen handleiding hoe met ME om te gaan. Voor iedereen echter die deze ziekte heeft en klachten herkent, is het een steun en een troost om verder te leven en te zoeken naar een verbetering. En dat dat laatste tot de mogelijkheden behoort, ontdekt Emma. Maria Groot heeft pionierswerk gedaan. Haar moed en doorzettingsvermogen zijn bewonderenswaardig en haar zoektocht kan voor velen een steuntje in de rug betekenen. Maar ook voor behandelaars en familieleden is dit een echte aanrader om meer begrip te krijgen voor de eenzame strijd waarmee iemand met ME te maken heeft.

Vector

★★★★
Gekleurd voor je levenTitel: Gekleurd leven | Auteur: Maria Groot | Uitgeverij: Brave New Books | Categorie: Gezondheid en spiritualiteit | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 312 pagina’s | ISBN13: 9789464354225 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2021 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 01-12-2021 | Prijs: €22,00 en e-book €15,00 | Bestellen