Emma en het kerstengeltje

Emma en het kerstengeltjeRecensie Emma en het kerstengeltje door Hannie van Grol:
Het derde deel in de Beschermengeltjesreeks

Emma en het kerstengeltje begint met een uitleg in kindertaal over beschermengeltjes. Dan wordt het engeltje dat in dit boek een rol speelt, geïntroduceerd. In het verhaal dat dan volgt, komen we Emma tegen. Emma gaat meedoen aan een kerstvoorstelling op school als herder. Haar jongere broertje Klaas doet mee als schaap. Emma vindt het allemaal heel spannend, maar het meest spannende is of haar vader wel op tijd thuis zal zijn. Hij vaart met een groot schip op zee en die dag steekt er een harde storm op. Als Emma op het podium staat, ziet ze haar vader nergens. Komt hij wel op tijd terug voor het kerstfeest thuis?

Weer terug in huis vraagt haar moeder of Emma het kerstengeltje in de top van de kerstboom wil zetten. Maar Emma is zo verdrietig dat ze dit niet kan opbrengen. Wel neemt ze het engeltje mee naar bed en vertelt over haar verdriet en hoe erg ze haar vader mist. Ze schreeuwt ook tegen de storm en de regen om op te houden. Haar noodkreet wordt gehoord door engeltje Esmee en zij besluit Emma te gaan helpen. Hoe ze dat doet, lees je in de rest van het verhaal.

Emma en het kerstengeltje is een lief en ontroerend verhaal. Lucinda Riley en haar zoon weten de juiste toon te treffen en een spannend maar tevens een verhaal vol hoop te vertellen. De illustraties van Marie Voigt voegen daar een extra dimensie aan toe. De warme kleuren, de soms paginagrote afbeeldingen geven het boek een uitstraling die aantrekkelijk is en uitnodigt tot het bekijken van deze prachtige hardcover. De gezichtsuitdrukkingen zijn eenvoudig, maar sprekend en de warme sfeer van Kerstmis is duidelijk zichtbaar.

Het verhaal leest heel prettig en het kan ook prima voorgelezen worden. Kinderen zullen meeleven met Emma en hopen op een oplossing. Het spannende verhaal loopt gelukkig goed af, zodat het kerstfeest nu voor iedereen kan beginnen, zonder verdriet.

Het beschermengeltjesboek voor 2022 staat achterin het boek al aangekondigd. Gelukkig kunnen kinderen (en volwassenen) voorlopig nog genieten van de inspirerende verhalen van deze bestsellerauteur die eerder dit jaar overleed. De zoon van Lucinda Riley, Harry Whittaker, zal haar werk voortzetten, heeft hij beloofd. Een geruststelling voor alle fans!
Xander uitgevers

★★★★★
Emma en het kerstengeltjeTitel: Emma en het kerstengeltje | Auteur: Lucinda Riley en Harry Whittaker | Illustrator: Marie Voigt | Uitgeverij: Xander Uitgevers | Categorie: voorleesboeken | Leeftijd: 4 plus | Verkrijgbaar als hardcover | 64 pagina’s | ISBN13: 9789401615747 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2021 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 10-12-2021 | Prijs: €14,99 | Bestellen