Heksenwens

HeksenwensRecensie Heksenwens door Jolanda Kalkman:
De ouders van Elsie hadden een kleine, sjofele winkel: Pekels Warenhuis, die helaas niet erg goed liep. Maar op een dag was er een echte heks binnengewaaid, Magenta Spits. Ze woonde in een geheimzinnige toren. Magenta had gezien dat Elsie magie in zich heeft. En dus vroeg ze haar om hulp in ruil voor geld, wat Elsies vader goed kon gebruiken. Magenta bezorgde namelijk betoveringen op bestelling, maar ze liep enorm achter en kreeg veel klachten. Zo veel, dat de Toverraad dreigde om haar vergunning in te trekken. Magenta weet dat Elsie altijd de klanten tevreden wil houden en daarom kan ze haar hulp goed gebruiken. En Elsie? Die had wel weer eens zin in een nieuw magisch avontuur!

“Magenta Spits top drie toverregels:
1. Lees de gebruiksaanwijzing.
2. Volg het recept.
3. Zorg ervoor dat het werkt.
Het helpt als je hét hebt.”

Heksenwens is het tweede deel van de heksenserie die gaat over Elsie en heks Magenta. Eerder verscheen Heksenweek. Het is een vrolijke, betoverende en magische serie boeken voor kinderen vanaf 8 jaar, maar ook volwassenen van kunnen meegenieten! Het boek zit vol magie. Ook al Elsie’s vrienden zijn er weer bij zoals: Sylfine de bosnimf en Joey de postbode, Lastpost de trouwe zwerfhond en Corbett de raaf. Maar ze ontmoet ook nieuwe vrienden. Zo maken we kennis met Frank de spiegelgeest die je door middel van heel nare opmerkingen altijd de waarheid vertelt.

Vanaf de eerste bladzijde weet het verhaal je te betoveren en neemt het je mee een magische wereld in. Kaye Umansky lijkt precies te weten wat een goed heksenverhaal allemaal nodig heeft. Het boek bevat veel humor, avontuur en chaos, maar is niet te spannend. Het is geschreven voor jonge lezers, maar het is ook erg leuk om het boek voor te lezen. Dit heb ik gedaan aan mijn dochter van 6. Toch was zij nog een tikkeltje te jong om alles goed te begrijpen. Soms staan er woorden in die jonge kinderen echt nog niet weten, zoals inflatie, dragee of blaasbalg. Het boek wordt dan ook geadviseerd voor een leeftijd vanaf 9 jaar.

Annechien: “Het leukste vond ik de zwevende mandjes waar Joey mee ging spelen. Ik zou ook wel zo’n mandje willen hebben! Dan hoef ik nooit meer iets te dragen!”
Ik vind het heerlijk wanneer er zo veel fantasie in een boek is verwerkt. In fantasie is immers alles mogelijk en mijn dochter heeft gelijk, het zou soms in het echte leven ook heel handig zijn!

Annechien: “Ik vond het wel zielig dat Elsie Lastpak de hond steeds vergat. Hij zag er juist zo schattig uit!” “Hij keek treurig naar de deur waar Elsie door naar binnen was gegaan – misschien zou het niet lang duren voor ze terugkwam en hem een heerlijk worstje zou geven hij moest gewoon geduldig afwachten.”
Ik denk dat de schrijfster dit expres zo heeft gedaan als een soort leermomentje, omdat kinderen nu eenmaal gauw hun huisdier vergeten ook al zijn ze er wel dol op.

Wij vonden het een heel leuk boek. De vele illustraties maken het boek tot een vrolijk geheel. Deze illustraties zijn gemaakt door Ashley King en passen heel goed bij de tekst. Ze zitten vol details en maken de magie zichtbaar waardoor het boek echt helemaal tot leven komt!

Door het grote lettertype kunnen oudere kinderen het boek ook zelfstandig lezen. Zij zullen vast hardop kunnen lachen om alle grapjes die erin verwerkt zijn. “Maar weet je wat? Je krijgt er zes voor de prijs van zeven. Hoe vind je die?”
Gelukkig is de serie nog lang niet afgelopen. Want er komen nog zeker twee nieuwe delen uit: Heksenwinkel en Heksenwinter. Ik heb er al veel zin in om ze te gaan (voor)lezen en ik denk dat ik zeker niet de enige ben!

Lemniscaat

★★★★
HeksenwensTitel: Heksenwens | Auteur: Kaye Umansky | Illustrator: Ashley King | Oorspronkelijke titel: Wish for a Witch | Vertaling: Jesse Goossens | Uitgeverij: Lemniscaat | Categorie: jeugdboeken, fantasie | Leeftijdsadvies:  vanaf 9 jaar | Verkrijgbaar als: hardcover | 224 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789047713166 | Verkrijgbaar sinds: 30 september 2021 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 27-12-2021 | Prijs: €14,95 | Bestellen