Scandi Magazine

ScandiRecensie Scandi door Sandra Hutchison:
★★★★★
Fijn tijdschrift voor Scandinavische thrillerliefhebbers en cultuursnuivers

Januari is benoemd tot de maand van de Scandinavische thriller. Een mooi moment, dachten de mensen achter A.W. Bruna Uitgevers en Uitgeverij Cargo, om een magazine uit te brengen in samenwerking met diverse Scandinavische thrillerauteurs.

Vanaf 6 januari is deze tweede editie van het exclusieve magazine Scandi gratis verkrijgbaar bij de boekhandel. Omdat er geen prijskaartje aan vast hangt, waren mijn verwachtingen van dit magazine niet zo hoog, maar wat een fraai magazine is dit. De cover alleen al geeft goed de sfeer weer van Scandinavië. Inhoudelijk is het tijdschrift werkelijk een feestje voor de thrillerfans, maar ook cultuurliefhebbers kunnen hun hart ophalen.

Er is duidelijk een hoop aandacht, liefde en tijd in het blad gestoken. Zo zijn de stuk voor stuk mooie glanzende foto’s afgedrukt op papier van een hoge kwaliteit.

Naast drie bijzondere korte verhalen van bekende Scandinavische auteurs zijn er ook diverse interviews te lezen in het blad. Daarnaast geeft Auteur Katrine Engberg de lezers toeristische tips over ‘haar’ Kopenhagen. Ook de bijdrage van auteur Yrsa Sigurdardóttir is noemenswaardig. Zij schreef een interessant artikel over een festival in IJsland waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt.

Dit tijdschrift zou ik zeker in huis halen. Inhoudelijk is het zeer divers, je raakt dan ook niet snel uitgelezen. De korte verhalen zijn (wanneer je nog niets van deze auteurs gelezen hebt) een leuke kennismaking. Zo kun je direct bepalen of zijn of haar boeken je aan zullen spreken. De columns zou ik zeker niet overslaan en vergeet vooral niet de prijspuzzel te maken, je maakt daarmee kans op een boekenpakket t.w.v. €100,-.

Scandi header