Het Bluebirdgeheim

Het Bluebird geheimRecensie Het Bluebirdgeheim door Hannie van Grol:
Op waarheid gebaseerde fictie

Eva gaat na WOII samen met Brigit op weg naar Amerika. Ze krijgt een vrije overtocht en de mogelijkheid tot het opbouwen van een nieuwe toekomst als ze mee gaat werken om haar vader op te sporen, zodat hij niet veroordeeld gaat worden voor zijn oorlogsmisdaden. Tijdens WOII voerde de Dokter, zoals hij genoemd werd in concentratiekamp Sachsenhausen, experimenten uit om iemands persoonlijkheid te veranderen. Hij trachtte totaal volgzame mensen te vormen die zonder nadenken welke opdracht dan ook zouden uitvoeren. De Amerikanen waren onder de indruk van zijn kennis en wilden die leren kennen om zo gebruik te maken van zijn ontdekkingen.

Eva heeft zo haar eigen beweegredenen om haar vader te vinden, ze is achter een verschrikkelijke waarheid gekomen. In Amerika wordt ze liefdevol opgevangen door de organisatie AFSC (American Friends Service Committee) die haar intrek heeft in Powell House waar meerdere mensen opgenomen waren. Daar leert ze de Joodse Jake kennen, die haar op allerlei mogelijke manieren wil helpen in haar haast onmogelijke zoektocht naar haar vader. In het begin denkt Jake dat zij gevangen heeft gezeten in een concentratiekamp, maar eigenlijk blijkt ze de dochter van een Nazi-arts te zijn.

Aan het schrijven van dit boek moet een ongelofelijke hoeveelheid onderzoek vooraf zijn gegaan. Heel veel van wat beschreven is in dit boek, is op waarheid gebaseerd. Het Project Bluebird was een uiterst geheim programma van de CIA na de overgave van Duitsland in 1945: het voortzetten van een reeks medische experimenten die begonnen waren in de concentratiekampen. Op indringende wijze beschrijft de auteur op welke manier ingewerkt werd op de diverse karakters. De bedoeling was de wil volledig uit te schakelen en mensen zonder nadenken misdaden te laten plegen.

Het Bluebirdgeheim begint in twee tijdslijnen die na enige tijd samenvallen. Daarna wordt het verleden in korte flitsen beschreven. Van het begin tot het eind van het boek word je meegenomen in de verschrikkelijke praktijken die de Nazi’s hanteerden. De zoektocht van Eva, met gevaar voor eigen leven, omdat ze door verschillende instanties gevolgd wordt, roept de nodige spanning op. Hoe verder je komt in het boek, hoe meer je gegrepen wordt en het boek niet meer weg wilt leggen. Het is een spannend en indrukwekkend boek dat onder je huid kruipt. En dit wordt mede versterkt door de indringende schrijfstijl van Sharon Cameron.

Het Bluebirdgeheim is een boek dat in meerdere categorieën ingedeeld kan worden. Het is een literaire roman, gebaseerd op historische gegevens, met een vleugje thriller en uiteindelijk ook een feelgood-moment. Dit niet zo bekende project heeft wel degelijk plaatsgevonden en het is goed dat het verhaal verteld is, zodat we nooit de gruwelen van de oorlog zullen vergeten.

mozaïek2

★★★★
Bluebird bolTitel: Het Bluebirdgeheim | Leesfragment | Auteur: Sharon Cameron | Uitgeverij Mozaïek | Categorie: oorlogsromans | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 480 pagina’s | ISBN13: 9789023960720 | Verkrijgbaar sinds: 09-11-2021 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 03-01-2022 | Prijs: €21,99, e-book €9,99 en luisterboek €14,99 | Bestellen