Duistere grens

Duistere grensRecensie Duistere grens door Hannie van Grol:
Wat een Ouijabord teweeg kan brengen

Johnny Bollé studeerde klinische chemie en startte zijn loopbaan als laborant, maar na enige jaren maakte hij een carrièreswitch en ging hij verder als persoonlijk trainer en groepslesgever. Ook ging hij zich bezighouden met schrijven en zijn schrijftalent zorgde ervoor dat daarna diverse geesteskinderen van hem het levenslicht zagen. Zijn laatste boek is Duistere grens, een zeer onderhoudende thriller.

In hun studententijd in 2010 proberen vier studenten waaronder Sieg Papadakis uit om boodschappen via een ouijabord te verkrijgen. De antwoorden zijn behoorlijk beangstigend en in de tijd daarna gebeuren er vreemde dingen. Om verlost te worden van allerlei spookbeelden gaan ze akkoord met de oproep van een onbekende man die van alles op de hoogte blijkt te zijn, om aan die unheimische toestand een eind te maken. Ze gaan naar een afgelegen plek waar ze gegijzeld worden. Door slim optreden van Sieg worden ze bevrijd, maar een van de vier jongeren redt het niet en ook de gijzelnemer overleeft het niet. Wat Sieg precies heeft gedaan, blijft tot op het eind van het verhaal onduidelijk.

Een andere verhaallijn speelt zich af op Zakynthos in 2019 waar Sieg Papadakis een huis heeft gekocht en de rest van zijn leven wil doorbrengen, nadat hij zijn zeer succesrijke spellenbedrijf Medusa heeft verkocht. Vooral het spel Dark Frontier bracht een enorme geldstroom op gang. Uit die opbrengst was het geen probleem om iedere maand een bedrag over te maken naar een chanteur die van een duistere zaak van hem op de hoogte was. Zijn nieuwe leven lacht hem toe, vooral als hij daar Lara ontmoet en hij dit ziet als een nieuwe start. Maar dan beginnen de problemen en zijn verleden brengt hem opnieuw in de problemen. Hij raakt verstrikt in een net van leugens en intriges.

Johnny Bollé heeft een aangename schrijfstijl, hij weet de verschillende situaties duidelijk te schetsen en de emoties goed te beschrijven. Via de twee verhaallijnen vertelt hij stukje bij beetje wat er zich in de studententijd van Sieg heeft afgespeeld. De wisselingen van de ene tijd naar de andere volgen elkaar in rap tempo op. En doordat af en toe een hoofdstuk met een cliffhanger wordt afgesloten, blijf je gekluisterd aan het boek tot uiteindelijk de ware toedracht als een complete verrassing komt.

De verschillende karakters worden goed uitgediept, de minder belangrijke personages blijven wat aan de oppervlakte, maar dat stoort totaal niet in het verhaal. De spanning wordt langzaam opgevoerd tot die op het laatst een hoogtepunt bereikt en dan pas helemaal duidelijk wordt hoe de plot in elkaar zit. De titel Duistere grens is treffend gekozen. Niet alleen het succesvolle spel Dark Frontier is hierop van toepassing, maar ook de grens die Sieg Papadakis overgestoken heeft, kan hiermee in verband worden gebracht.

Duistere grens is een spannende thriller die zorgt voor de nodige plotwendingen tot de uiteindelijke ontknoping toch nog als een totale verrassing komt. Een aangenaam leesavontuur.

Letterrijn logo

★★★★
Duistere grens bolTitel: Duistere grens | Auteur: Johnny Bollé | Uitgeverij LetterRijn | Categorie: thrillers | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 255 pagina’s | ISBN13: 9789493192270 | Verkrijgbaar sinds: februari 2022 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 13-02-2022 | Prijs: €19,00 en e-book € 6,99 | Bestellen

Storytel header