Vervlogen

Vervlogen coverRecensie Vervlogen door Sandra Hutchison:
Kan Claire nog achterhalen wat er die fatale zomer met haar zus is gebeurd?
Auteur Marijke Verhoeven heeft al een aardig aantal thrillers geschreven. Haar boeken hebben naast de te verwachten spanning ook allemaal een romantisch tintje. Zo ook haar thriller Vervlogen.

Hoewel de afbeelding op de cover mij zeker aansprak, zie ik, na het lezen van dit boek, geen directe link met het verhaal. (Hoogstens misschien de symboliek van de schommel). Het verhaal gaat over Claire van Klinken, een vrouw die de veertig nadert, maar nog altijd last heeft van haar verleden. Claire was pas negen jaar oud toen haar zus Eleanor tijdens een familievakantie in Limburg van de aardbodem verdwenen leek te zijn. Terwijl haar moeder het gezin verliet, zochten haar vader en Claire onverhoopt verder naar Eleanor, maar zonder resultaat. Dan, haast dertig jaar na de verdwijning, krijgt Claire een mysterieus briefje met een spijtbetuiging. Claire besluit opnieuw af te reizen naar Limburg. Zou er eindelijk een einde komen aan het mysterie rondom haar zus of raakt ze wederom verstrikt in haar verleden?

Vervlogen is een langzaam opgebouwde thriller. De proloog vond ik jammer, omdat deze wat mij betreft veel te veel van het verhaal weggeeft. Een klein optelsommetje en je weet al snel grotendeels hoe het mysterie af zal gaan lopen. Ik zou je dan ook aan willen raden de proloog over te slaan en die pas achteraf te lezen.

Je volgt als lezer het verhaal van de volwassen Claire, maar Marijke Verhoeven neemt je ook met regelmaat mee terug naar het verleden. Hierdoor krijg je beetje bij beetje meer te weten over Eleanor en de mensen die iets met haar verdwijning te maken kunnen hebben. Langzaam wordt het mysterie voor je ontrafeld. Wat dit gedeelte betreft, is Vervlogen een prima thriller die lekker wegleest. Wat Vervlogen voor mij bijzonder maakte, is de romantiek in het verhaal. Dit gedeelte geeft het verhaal echt iets extra’s. De personages zijn dusdanig goed uitgewerkt dat je wel met ze mee moet leven. Je gunt Claire haar geluk en dat was dan ook hoofdzakelijk de reden voor mij om het boek in een rap tempo uit te willen lezen.

Vervlogen is een fijne thriller die, dankzij de vlotte schrijfstijl van Marijke, prettig wegleest. De kracht zit hem vooral in de boeiende personages en de plottwist. Heerlijke thriller, een originele en geslaagde mix van spanning en romantiek.

De crime compagnie

★★★★
Vervlogen bolTitel: Vervlogen | Auteur: Marijke Verhoeven | Uitgeverij: De Crime Compagnie | Categorie: Thrillers | Verkrijgbaar als: paperback, luisterboek en e-book | 300 pagina’s | ISBN13: 9789461095220 | Verkrijgbaar sinds: juli 2021 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 16-02-2022 | Prijs: €15,99, luisterboek €11,99 n e-book €8,99 | Bestellen

Storytel header